نرخ تورم تک رقمی از رویا تا واقعیت

 این روزها مسئولان دولتی از دستیابی به تورم تک رقمی خبر می دهند؛ موضوعی که از ابتدای دولت یازدهم همواره به عنوان مهم ترین برنامه اقتصادی محسوب می شده و سرمنشا آن در افزایش سهم نفت در تامین بودجه کشور و رشد نقدینگی قابل رویت است.

براساس این گزارش کارشناسان اقتصادی در این شرایط معتقدند تورم به هسته سخت خود رسیده و شکستن این هسته و رسیدن به تورم تک رقمی کار سختی است و باید عوامل جدیدی مورد توجه تیم اقتصادی دولت قرار بگیرند،چراکه عواملی که تا کنون باعث کاهش این نرخ شده اند دیگر توانایی ادامه کاهش نرخ تورم را ندارند.

*تورم تک رقمی نخواهد ماند

سیامک فرامرزی کارشناس مسائل بانکی اظهار داشت: هنگامی که دولت یازدهم روی کار آمد رکود تورمی بر فضای اقتصادی کشورحاکم بود همین امر مانع بزرگی بر سر راه هرگونه فعالیت و رقابت تجاری در داخل و خارج از کشور بود.

وی گفت:سیاست فعلی دولت بر خروج از رکود تاکید دارد که طبق اصول اقتصادی این امر به خودی خود تورم زا است.

این کارشناس مسائل بانکی تصریح کرد: دولت باید در کنار خروج از رکود،  تورم را در حد معقولی نگه دارد اما این نرخ قاعدتا تک رقمی نخواهد بود.

*تورم تک رقمی قابل پیش بینی است

محمدرضا غفوری کارشناس مسائل اقتصادی درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان در این خصوص اظهار داشت:یکی از پارامتر های مهم در اقتصاد کلان یک کشور مهار تورم و کنترل شرایط بازار برای جلوگیری از رکود است که این امر در دولت یازدهم به طور همزمان اتفاق افتاده است.

وی با اشاره به اینکه پایین آوردن تورم به میزان بیش از 30 درصد حاصل یک فعالیت جدی و عزمی راسخ است،ادامه داد:استمرار افزایش تولید، رشد امکانات صادراتی و رفع موانع پیش روی تولید، تک رقمی شدن نرخ ارز را قابل پیش بینی می کند.

*کاهش تورم رکود را زمین می زند

مهدی تقوی عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس مسائل اقتصادی درگفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، فضای اقتصادی کشور را این گونه توصیف می کند که در حال حاضر کشور ما در رکود به سر نمی برد چراکه نرخ رشد اقتصادی که چندین سال سیر نزولی داشته و منفی بوده و هم اکنون روندی صعودی و رو به رشد دارد که این امر حاکی از رونق گرفتن اقتصاد است.

 

وی اظهار داشت: اینکه دولت یازدهم به جای تجربه کردن از تجربه دیگران استفاده می کند بسیار قابل تقدیر و تحسین است و مطمئنا تداوم این روند سبب تک رقمی شدن نرخ تورم و از بین رفتن کامل رکود می شود.