امسال قبل از ماه مبارک رمضان بسیاری از مستاجران اقدام به جابه‌جایی کردند که همین مساله در افزایش ۳۸ و ۲۹ درصدی تعداد معاملات اجاره در خردادماه به ترتیب در کل کشور و شهر تهران تاثیرگذار بود.

 

 درخصوص اجاره بها نیز رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور می‌گوید امسال اجاره بالا نمی‌رود. گزارش معاونت مسکن و ساختمان  وزارت راه و شهرسازی در اردیبهشت ماه نیز رشد ۲.۷ درصدی نرخ اجاره نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می‌دهد اما از افزایش ۹.۴ درصدی نسبت به ماه قبل (فروردین ماه) حکایت دارد که البته این قیاس چندان نگران‌کننده نیست و نمی‌تواند ملاک ارزیابی از جهش اجاره بها باشد؛ زیرا تعداد معاملات اجاره در اریبهشت ماه ۱۲۹ درصد نسبت به فروردین افزایش داشته است. لذا به دلیل اختلاف فاحش دو عدد، مقایسه ارزشی بین دامنه تغییرات چندان منطقی نیست.

 

در خردادماه نیز در کل کشور ۸۲ هزار و ۸۲ قرارداد اجاره به امضا رسید که افزایش ۳۸ درصدی نسبت به اردیبهشت ماه را نشان می‌دهد. هم‌چنین در شهر تهران ۲۳ هزار و ۵۹۱ قرارداد اجاره امضا شد که نسبت به اردیبهشت ماه ۲۹ درصد رشد  داشته است.

 

با آغاز تیرماه و نزدیک شدن به پایان ماه مبارک رمضان به احتمال زیاد روند جابه‌جایی مستاجران شتاب بیشتری خواهد گرفت و به همین دلیل نگرانی از تنش در این بازار همچون سال های قبل افزایش می‌یابد. مضافا این‌که برخی موجران منتظرند تا تلافی کاهش سود بانکی را سر مستاجران خالی کنند.

 

یک کارشناس مشاور املاک به خبرنگار ایسنا گفت: بازار اجاره و بازار خرید و فروش مسکن ۱۸۰ درجه با هم اختلاف دارد. در خرید و فروش تقاضا کم و عرضه زیاد است. در بخش اجاره تقاضا بالا و عرضه کم است. خدا به داد مستاجران برسد. البته اجاره بها آن‌قدرها مثل قبل بالا نرفته چون خانه‌هایی که دو سه سال اخیر فروخته نشدند اجاره رفتند. اما به هر حال امسال اجاره ۱۰ درصد اضافه شد.

 

اما رییس اتحادیه مشاوران املاک کشور این ادعا را قبول ندارد. حسام عقبایی درخصوص نرخ رشد اجاره بها در آستانه تابستان به ایسنا گفت: خوشبختانه امسال اجاره بها نسبت به سال گذشته رشدی نداشته است. در بعضی از بافت‌ها که تقاضا بیش از عرضه بوده، شاهد افزایش حداکثر ۱۰ درصد اجاره بها بودیم؛ البته نه در همه‌ی بافت‌ها بلکه در بعضی از بافت‌ها و شهرها.

 

جدول زیر مظنه اجاره بها در نقاط مختلف شهر تهران طی خردادماه را نشان می‌ دهد:

 

مظنه اجاره مسکن پایتخت در خردادماه

 

محله

متراژ

سن بنا

پول پیش (تومان)

اجاره بها (تومان)

هاشمی

۵۰ متر

۸ سال

یک میلیون

۳۰۰ هزار

مهرآباد جنوبی

۷۴ متر

۱۵ سال

۱۰ میلیون

۳۵۰ هزار

هفده شهریور

۷۸ متر

۵ سال

۲۰ میلیون

۹۵۰ هزار

خاک سفید

۵۰ متر

۹ سال

۳۰ میلیون رهن کامل

-

وحیدیه

۴۵ متر

۴ سال

۱۴ میلیون

۴۰۰ هزار

تهرانپارس

۷۷ متر

۱۵ سال

۵۰ میلیون

۲۵۰ هزار

پیروزی

۸۱ متر

۱۵ سال

۴۲ میلیون

یک میلیون و ۴۰۰ هزار

جنت آباد

۱۶۴ متر

۲۲ سال

۵۰ میلیون

یک میلیون و ۸۰۰ هزار

اتابک

۶۰ متر

۳۷ سال

۵۶ میلیون

۱۵۰ هزار

تهران نو

۹۰ متر

۹ سال

۵۵ میلیون

۲۵۰ میلیون

آپادانا

۵۱ متر

نوساز

۳۰ میلیون

یک میلیون و ۸۰۰ هزار

صادقیه

۱۰۰ متر

۵ سال

۵۰ میلیون

یک میلیون و ۵۰۰ هزار

قیطریه

۱۱۰ متر

۱۰ سال

۱۷۰ میلیون رهن کامل

-

نیاوران

۱۱۲ متر

۵ سال

۲۱۰ میلیون رهن کامل

-