ریزش دوم سود وام مسکن

نخستین تاثیر کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی این بود که روز یکم تیرماه همزمان با اجرای توافق بانک‌ها برای کاهش نرخ سود سپرده‌های بانکی از 18 به 15 درصد، بانک مسکن نرخ سود وام خرید مسکن صندوق پس‌انداز یکم را دو واحد درصد کاهش داد و از 13 به 11 درصد رساند.

 

به دنبال عملیاتی شدن این تصمیم بانک مسکن، اگرچه سود اسمی وام اوراق مسکن تغییری نکرد و 5/ 17 درصد باقی ماند، اما قیمت اوراق در فرابورس که محل خرید و فروش امتیاز این وام است، طی یک هفته گذشته با کاهش 2 درصدی قیمت روبه‌رو شده و به این ترتیب سود واقعی وام اوراق مسکن نیز که ترکیبی از قیمت تمام شده خرید اوراق و سود اسمی است، کاهش یافته است. این در حالی است که چهارشنبه گذشته یعنی درست یک روز بعد از کاهش 2درصدی سود وام صندوق یکم، قیمت این اوراق با 4 درصد کاهش به 83 هزار و 700 تومان نیز رسید، اما پس از تعطیلات پایان هفته و افزایش رونق معاملات در آغاز هفته، روز گذشته قیمت اوراق وام مسکن 2 درصد افزایش یافت ولی همچنان نسبت به خرداد ماه و پیش از تصمیم اخیر بانک مسکن 2 درصد کاهش را نشان می‌دهد و 85 هزار و 800 تومان است. این رقم میانگین قیمت اوراق مسکن با تاریخ انتشار متفاوت در روز گذشته است.

به عبارت دیگر کاهش دو واحد درصدی نرخ سود وام خرید مسکن صندوق پس‌انداز مسکن یکم موجب شد قیمت خرید اوراق مسکن نیز به صورت خودکار با آن تطبیق پیدا کند. بر اساس قیمت‌های روز گذشته اوراق تسهیلات مسکن، قیمت تمام شده خرید امتیاز وام 110 میلیون تومانی خرید مسکن 18 میلیون و 800 هزار تومان و قیمت تمام شده وام خرید 70میلیونی حدود 12 میلیون تومان است. از آنجا که نرخ سود وام خرید مسکن صندوق یکم به‌صورت غیردستوری کاهش یافت، این موضوع بلافاصله موجب ریزش قیمت خرید و فروش اوراق مسکن شد و سود واقعی تسهیلات خرید مسکن از محل وام اوراق نیز به تناسب تغییر سود وام صندوق یکم، کاهش یافت. اگر این کاهش رخ نمی‌داد، عمده تقاضا به سمت صندوق پس‌انداز مسکن یکم سرازیر می‌شد و وام اوراق جذابیت خود را در بین متقاضیان خرید مسکن از دست می‌داد. بنابراین بازار با این تغییر قیمت 2درصدی، شرایط وام اوراق را در نسبت با کاهش نرخ سود بانکی بازتعریف کرد.به گزارش «دنیای اقتصاد»، در سال 93 قیمت هر فقره اوراق تسهیلات مسکن به مرز 100 هزار تومان هم رسیده بود، اما اکنون کاهش قیمت اوراق نه‌تنها با شروع فصل طلایی معاملات مسکن همزمان شده، بلکه در شرایطی رخ داده که بازار تا حدی از رکود خارج شده و معاملات در یک سطح قیمتی معقول و مناسب در جریان است.