روند افزایشی تولید نفت ایران متوقف شد

بررسی‌های بلومبرگ از منابع شرکت‌های نفتی دولت‌ها، سازمان اوپک و ردیابی تانکرها حاکی از این است که تولید نفت اوپک در ماه ژوئن افزایش داشته است.

در نشست اخیر اوپک که با حضور نمایندگان 13 عضو در وین اتریش برگزار شد سقف تولید این سازمان روزانه 30 میلیون بشکه تثبیت شد. قیمت نفت طی دو سال گذشته بیش از 60 درصد کاهش داشته و تحلیلگران افزایش عرضه را عامل افت قیمت نفت می‌دانند.

از سوی دیگر کاهش قیمت باعث پایین آمدن درآمد کشورهای تولیدکننده شده و سبب شده است که آنها روز به روز بر تولید خود اضافه کنند تا شکاف درآمدی ایجاد شده را تکمیل کنند.

بررسی‌های بلومبرگ نشان می‌دهد که بعد از تعمیرات زیرساخت‌های نفتی نیجریه که توسط حملات گروه نظامی خسارت دیده بودند تولید نفت این کشور در ماه ژوئن افزایش یافته است.

امانوئل کاچیکوا وزیر نفت و منابع طبیعی نیجریه گفت: نیجریه در این مدت روزانه 1.53 میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده است. این کشور در ماه می 90 هزار بشکه به تولید نفت خود اضافه کرده است. این کشور آفریقایی توانسته با تعمیر خط لوله و زیرساخت‌های نفتی بعد از توافق آتش‌بس با شورشیان نیجر رودخانه دلتا به این افزایش دست یابد.

بر اساس گزارش بلومبرگ تولید عربستان نیز در ماه ژوئن به 10.33 میلیون بشکه در روز رسیده که افزایش 70 هزار بشکه در روز داشته است. سعودی‌ها افزایش تولید را به دلیل اینکه بیشتر تولیدات آنها برای تولید برق به منظور استفاده در سیستم‌های خنکی‌کننده هوا استفاده می‌شود، انجام داده‌اند.

همچنین کشور لیبی هم تولید نفت را در ماه ژوئن با 40 هزار بشکه افزایش در روز به 320 هزار بشکه رساند.

اما کشور عراق بیشترین کاهش تولید را در این ماه داشت و با افت 70 هزاری بشکه در روز تولید این کشور به رقم 4.3 میلیون بشکه در روز رسید.

بررسی‌های بلومبرگ حاکی از این  است که تولید نفت ایران در ماه ژوئن در رقم 3.5 میلیون بشکه در روز ثابت مانده. این میزان بعد از 5 ماه متوالی افزایش تولید بعد از لغو تحریم‌ها انجام می‌شود.

،‌پیش از این زنگنه وزیر نفت ایران در مجلس گفته بود تولید نفت ایران به 3.8 میلیون بشکه در روز رسیده است.