بدهی ۹۰۰ میلیاردی ایرلاین‌ها به وزارت نفت

 مقصود اسعدی سامانی در مورد بدهی ایرلاین‌ها به وزارت نفت، گفت: با مذاکراتی که میان شرکت پالایش و پخش فرآورده های نفتی و سازمان هواپیمایی در جریان است، پرداخت این بدهی‌ها در حال پیگیری است.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون به صورت اقساط بدهی‌ها در حال پرداخت است، گفت: سوخت جاری که ایرلاین‌ها دریافت می‌کنند، به صورت نقد پرداخت می‌شود و اکنون بدهی جاری انباشته‌ای ندارند اما از قبل حدود ۸۰۰ تا ۹۰۰ میلیارد تومان بدهی وجود دارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اشاره به اینکه در دنیا با توجه به اینکه ایرلاین‌داری سودآور نیست، دولت‌ها سیاست‌های حمایتی را اعمال می‌کنند، گفت: برخی کشورها حتی معافیت‌های مالیاتی برای شرکت‌های هواپیمایی در نظر می‌گیرند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کشور ما سیاست های حمایتی کمتری داشته ایم، افزود: عوارض متعددی که برای ایرلاین‌ها تعیین شده مانند عوارض شهرداری و فرودگاهی و یا هلال احمر که وزارت راه قصد دارد این عوارض را بردارد.

دبیر انجمن شرکت‌های هواپیمایی با اعلام اینکه اگر این فعالیت‌ها صورت گیرد و مشکلات رفع شود، شرکت‌های هواپیمایی می توانند  در یک فضای بهتر فعالیت کنند، اظهار داشت: موضوع دریافت مالیات بر ارزش افزوده که بر روی هواپیماهای ورودی گذشته شده نیز باید حل شود. اگر وزارت راه و شهرسازی در بحث مقررات زدایی و حذف عوارض بی موردی که روی بلیت هواپیما هست به ایرلاین‌ها کمک کند، اقتصاد ایرلاین‌ها را بهبود می بخشد.

وی با بیان اینکه صندوق توسعه حمل و نقل می تواند به اقتصاد ایرلاین ها کمک کند، افزود: ایرلاین‌ها نیاز به حمایت بیشتر دولت برای کاهش عوارض و تامین سرمایه دارند.