طبل تو خالی آمریکایی ها برای منع خرید بوئینگ و ایرباس

 پس از اجرای برجام پیشنهادات زیادی از شرکتهای هواپیمایی سراسر دنیا جهت همکاری و مشارکت در صنعت حمل و نقل هوایی ایران ارسال شد و در نهایت شرکت ایرباس و بوئینگ با ایران به توافق رسیدند که البته عقد قرارداد فروش هواپیما و اجرای آن منوط به تفاهم بین دو کشور ایران و امریکا شد.


علی رغم توافق غول های هواپیمایی دنیا با ایران ، نمایندگان مجلس امریکا در روزهای اخیر مخالفت خود را در خصوص فروش هواپیما به ایران به صورت علنی اعلام کردند و حال باید منتظر ماند و دید تا اوباما با نقض برجام نظر نمایندگان مجلس امریکا را تائید می کند یا با وتوی آن در گسترش روابط با ایران گام بر می دارد .

مقصود اسعدی سامانی دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان اظهار داشت: طبق برجام امریکایی ها متعهد به لغو تمام تحریم های هواپیمایی مسافری و غیر نظامی هستند و حرکت نمایندگان امریکا در خصوص تصویب منع فروش هواپیما به ایران بیشتر جنبه تبلیغی و طبلی تو خالی دارد.

وی با اشاره به اینکه اگر نمایندگان امریکا مانعی برای خرید هواپیما ایجاد کنند برجام را نقض کرده اند، تصریح کرد : منع خرید هواپیما برای ایران پس از تصویب در مجلس امریکا نیاز به تائید رئیس جمهوری این کشور دارد و درصورتیکه امریکائی ها متعهد به اجرای برجام باشند ، اوباما برای جلوگیری از اجرای این طرح ، باید آن را وتو کند.

سامانی ادامه داد : نمایندگان امریکا در تلاشند تا مانع خرید هواپیماهایی برای ایران شوند که بیش از 10 درصد قطعاتشان ساخت شرکت های امریکایی است و علاوه بر شرکت بوئینگ و ایرباس اکثر شرکت های هواپیمایی که در سایر نقاط دنیا فعالیت دارند، قسمتی از قطعاتشان ساخت شرکت های امریکایی محسوب می شود.

وی ادامه داد : بنابراین اگر امریکایی ها برای ایران در خرید هواپیما مانع ایجاد کنند ناقض برجام خواهند بود که این چنین به نظر نمی رسد و بیشتر اقدام نمایندگان امریکا جنگ روانی و کارتبلیغی محسوب می شود.

دبیر انجمن شرکت های هواپیمایی افزود :درصورت منع خرید هواپیما برای ایران ، اولین ضرر متوجه شرکتهای امریکایی خواهد بود چراکه برای بقاء نیازمند عقد قرارداد و فروش محصولاتشان هستند.