کاهش نرخ سود بانکی عامل گرانی طلا بود یا بازار جهانی

گروه اقتصادی- در مدت یک ماه گذشته نرخ سکه تمام بهار آزادی از یک میلیون و 28 هزار و 700 تومان به یک میلیون و 119 هزار و 900 تومان افزایش یافته است.

به گزارش «افکارنیوز»، همچنین نرخ هر گرم طلای 18عیار در بازار در حالی در روز اول تیرماه 104 هزار و 615 تومان بود، در حال حاضر در بازار 113 هزار و 933 تومان قیمت دارد.

برخی تحلیلگران اقتصادی، عامل افزایش نرخ سکه و طلا در بازار را کاهش دو درصدی نرخ سود بانکی از ابتدای تیرماه عنوان می‌کنند، اما در مقابل، گروهی نیز معتقدند که افزایش قیمت اونس تحت‌تاثیر جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا، عامل رشد قیمت طلا و سکه در بازار ایران شده است.

از ابتدای تیرماه تاکنون اونس طلا از 1266 دلار به 1366 دلار افزایش پیدا کرده است؛ این نشان از رشد 7.8 درصدی قیمت اونس در بازار جهانی دارد.

احمد وفادار، رییس سابق اتحادیه طلا و جواهر تهران در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در این خصوص توضیح داد: «به دو دلیل افزایش قیمت در تیرماه داشتیم. دلیل اول این‌که قیمت طلا در بورس‌های جهانی افزایش پیدا کرد و دلیل دوم، قیمت ارز در کشور بالا رفت.»

وی افزود: «قیمت دلار حدود 60، 70 تومان در بازار کشور افزایش پیدا کرده و از طرفی نیز در خارج از کشور نیز 60، 70 دلار افزایش قیمت داشتیم.»

وفادار تصریح کرد: «این‌که به دلیل کاهش نرخ سود بانکی، مردم پول خود را به بازار سکه بیاورند، نبوده است.»

ONS

SEKE

TAJA