سهل انگاری وزیر و وزارت نفت در مهار آتش پالایشگاه ماهشهر مشهود است

محمد جواد ابطحی نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار افکار نیوز با اشاره به حادثه آتش سوزی پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر گفت: این اولین آتش سوزی پالایشگاهها در زمان وزارت زنگنه نبوده و این قضیه مسبوق به سابقه است و به عبارتی تازه گی ندارد. چرا که قبلا هم در زمان مسئولیت زنگنه شاهد انفجارها در خطوط انتقال گازو مخازن نفت و بنزین در پالایشگاهها بودیم.

وی با اشاره به اظهارات زنگنه در ماهشهر مبنی بر اینکه  « باید محتوای مواد سوختی درون مخازن بسوزد و به پایان برسد تا آتش خود خاموش شود، و باید تا پایان سوختن مواد مخازن صبر کرد»، گفت: بی تدبیری و دیر جنبیدن در مهار آتش کاملا مشهود است و متاسفانه مهار نکردن آتش، خسارات جبران ناپذیری به پالایشگاه و بیت المال وارد کرده است.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس افزود: غیر از هزاران تن مواد نفتا که در این حادثه از بین رفت، این آتش آلودگی زیست محیطی بر آب و خاط منطقه هم برجای گذاشته است. مردم استان خوزستان هنوز از دست ریزگردها رها نشدند که معضل جدید بر آنها سایه افکنده است.

ابطحی گفت: وزارت نفت در این حادثه اقدام موثری نداشت و معلوم بود که آمادگی لجستکی و پشتیبانی کافی وجود نداشته است.

وی با اشاره به مهار آتش چاههای کویت از سوی متخصصان داخلی در زمان جنگ خلیج فارس گفت: متاسفانه در ابتدا مسئولین برای مهار آتش پالایشگاه ماهشهر، جدی برخورد نکردند.

عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با اشاره به حضور وزیر نفت در محل آتش سوزی افزود: حضور وزیر هم در محل چندان فاید نداشت چرا که وی اعلام کرد آتش باید تا آخر بسوزد و خود خاموش شود.

ابطحی با اشاره به بازسازی پالایشگاه گفت: قطعا ساخت مجدد و بازسازی این پالایشگاه هم زمانبر است و هم هزینه بر.

وی با تاکید بر ضرورت بررسی دقیق علل آتش سوزی و برخورد جدی با مقصران حادثه گفت: انتظار مردم از مسئولین این است که در این زمینه شفاف سازی صورت گیرد.

نماینده خمینی شهر در مجلس شورای اسلامی افزود: نمایندگان مجلس نسبت به این قضیه پیگیری های لازم را انجام خواهند داد و از زنگنه توضیح می خواهند تا ابعاد مساله روشن شود.

ابطحی گفت: از نیروهای فعال و آتش نشان که با تلاش و پیگیری جدید اجازه ندادن آتش به نقاط دیگر سرایت کند، باید تقدیر شود.

در ساعت 17:30 روز چهارشنبه گذشته مخازن پالایشگاه پتروشیمی بوعلی سینای ماهشهر دچار آتش سوزی شد و بعد از سه روز با اتمام کامل مواد سوختنی داخل مخازن، خاموش شد.

بیژن زنگنه وزیر نفت 2  روز پس از شعله ور شدن پالایشگاه آبادان در محل آتش سوزی حضور یافته بود و در جلوی چشمان وی بیت المال در حال سوختن بود، اعلام کرد که «عملیات ضربتی خاموش کردن آتش موفقیت آمیز نبوده  و طبق اعلام تیم عملیات، حدود ۱۰ تا ۱۵ ساعت زمان می برد تا محتوای مواد سوختی درون مخزن بسوزد و به پایان برسد. باید تا پایان سوختن مواد مخزن صبر کرد».

همچنین مرضیه شاهدایی معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی در اظهاراتی تعجب برانگیز گفت: این یک تصمیم جمعی بود که بگذاریم مواد بسوزد.

بنا به گفته مدیر بیمه‌های آتش سوزی بیمه ایران، میزان خسارت تخمینی ناشی از حادثه آتش سوزی پتروشیمی بوعلی سینا ٦٠ میلیون یورو است.