افزایش زوری مالیات درست نیست/ نظام مالیاتی فقط از اقشار کم‌درآمد مالیات می‌گیرند، نه از ثروتمندان

گروه اقتصادی- جمشید پژویان در گفت‌وگو با افکارنیوز اظهار داشت: نظام مالیاتی در سال گذشته هیچ عملکرد قابل دفاعی نداشته است؛ جز در بحث مالیات بر ارزش افزوده که آن هم در واقع مالیات بر ارزش افزوده نیست و مالیات بر مصرف است و به غلط چنین عنوانی برای آن انتخاب کردند.

 

وی افزود: این از بی‌سوادی سازمان مالیاتی و تشکیلات وزارت اقتصاد حکایت می‌کند که حتی در انتخاب اسامی و عناوین عملکرد درستی ندارند.

 

رییس سابق شورای رقابت تصریح کرد: مالیات بر مصرف فقط فشار روی مصرف‌کننده است و دوباره پایه مالیاتی داریم که فقط روی طبقه متوسط و رو به پایین قرار داد.

پژویان عنوان کرد: متاسفانه نظام مالیاتی ما به‌گونه‌ای است که فقط از اقشار کم‌درآمد مالیات می‌گیرد نه از ثروتمندان.

وی متذکر شد: افزایش زوری مالیات درست نیست؛ نه این‌که مودیان پرداخت نکنند. مودیان در هر صورت مالیات را می‌دهند، اما افزایش باید از طریق پایه درآمد باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی یادآور شد: به این دلیل که افزایش پایه درآمد باعث افزایش مالیات ثروتمندان می‌شود، و کسانی که درآمدهای مخفی دارند و تمایل به آشکار شدن درآمدهایشان ندارند، نمی‌خواهند مالیات بدهند، این مساله هنوز اصلاح نشده است.

پژویان خاطرنشان کرد: بزرگ‌ترین مشکل نظام مالیاتی ایران، پایه‌های غلط مالیاتی است. بر این اساس نظام مالیاتی کارآمد نیست و از طبقه فقیر و متوسط مالیات بیشتری می‌گیرد تا کسانی که ثروتمندند و درآمدهای بالایی دارند.