محسن جلال پور رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: حل و فصل مناقشات هسته ای راهی برای ایجاد خودباوری در امکان و توان حل مسائل بزرگ در عرصه بین المللی در نظام و کشور ایجاد کرد که از این تجربه باید برای حل مسائل و مشکلات اقتصادی بهره ببریم. در این میان آنچه از نظر فعالان اقتصادی مهم بوده و هست، اعتماد کامل به راهبرد نظام و مسیر درستی است که در پیش گرفته شده و به طور قطع رسیدن به نقطه تفاهم، حاصل درایت و تدبیر مقام معظم رهبری، همت دولت و با پشتوانه اقتدار و امنیت کشور است.

 

 جلال پور در جمع هیئت نمایندگان اتاق ایران اظهار داشت: آمریکا با اجرای بی سابقه تحریم های اولیه و پیگیری جو بنگاه ها سعی در باقی ماندن فشار اقتصادی بر روی کشور را دارد ، رویکرد کینه توزانه سیاسیون آمریکایی بالاخص کنگره که ریشه در خصومت چند دهه های جمهوری اسلامی ایران داشته و مستحضر به پشتیبانی سایر کشورهای دیگر از جمله رژیم صهیونیستی و کشورهایی از منطقه است ،  به قوت خود باقی است که باید برای آن راه چاره ای را پیش رو قرار داد. 

 

وی اظهار داشت: در طول یک سال گذشته اتاق بازرگانی همواره سعی در بهره برداری حداکثری فضای به وجود آمده داشته و برای رونق اقتصادی و حرکت به سمت رشد اقتصادی و شکوفا و پویا شدن اقتصاد کشور تلاش خود را کرده است .

 

جلال پور در پایان بیان کرد : به طور کلی به گمان بخش خصوصی برجام بخشی از سیاست هوشمند نظام بوده که در عرصه اقتصاد خطرات بزرگی را رفع و یا فعلا مدیریت کرد، اما اقتصاد بیمار ایران محتاج درمان بیشتر از این است بحث مهم و موضوع بسیار مطرح دیگر این روزها بحث حقوق های نجومی است که در فضای رسانه ای کشور به شدت مطرح است که این موضوع آغاز یک مطالبه جدی از سوی مردم است که شفاف سازی را از سوی مسئولین طلب میکند .

 

رییس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران بخش خصوصی خاطر نشان کرد: در کنار این عدم آمادگی برای بهره برداری از فضای پسابرجام در برخی عرصه ها همچون بانکداری بین المللی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در این میان واقعیت این است که شبکه های انتقال مالی به طرز حیرت‌آوری شفاف و ملزم به تبعیت از قواعد بین المللی بانکی شده که غرب اعمال می کند و تلاش غرب برای کنترل مویرگی جریان مالی جهان منجر به غافلگیری ایران شده است.

جلال پور ادامه داد: گمان بخش خصوصی بر این است که برجام بخشی از سیاست هوشمند نظام بوده که در عرصه اقتصاد خطرات بزرگی را رفع یا فعلا مدیریت کرده است اما اقتصاد بیمار ایران، محتاج به درمان بیشتری است.

 

وی با اشاره به موضوع حقوق های نجومی عنوان کرد: این آغاز یک مطالبه جدی از طرف مردم است که موضوع شفافیت را طلب می کند و آنچه به عنوان فیش ها و حقوق در کشور کلید خورده، آغاز سلسله مطالبات شفافیت در عرصه های مختلف است که حرفی معقول و خواسته ای منطقی است، ضمن اینکه در بحث حقوق ها فقدان رابطه جبرانی و نبود شفافیت در کنار عدم وجود قوانین و دستورالعمل های یکسان بی نظمی و اختلال به وجود آورده است.