ذخایر نفتی آمریکا بیشتر از عربستان و روسیه

 افزایش بهای نفت در شش ماه گذشته موهبتی برای تولیدکنندگان آسیب دیده نفت شیل در آمریکا بود. با افزایش 50 درصدی بهای نفت از ماه ژانویه (دی ماه گذشته)، کورسوی امیدی برای صنعت نفت آمریکا به وجود آمد که شرایط بحرانی بازار نفت سرانجام به پایان رسیده است. فراتر از آن، بحران بهای اندک انرژی در سال‌های گذشته، تولید کنندگان نفت شیل را مجبور به سازگاری با کاهش تولید و بهره‌وری بیشتر کرد. 

براساس اطلاعات منتشر شده به وسیله خبرگزاری رویترز، تعداد چاه‌های نفت در میدان‌های بزرگ نفتی آمریکا مانند "پرمین" و "باکن باسین" در چند سال گذشته به نصف کاهش یافته است. این اتفاق در عمل به این معناست که با کاهش چاه‌های نفت، بازار تولید کنندگان نفت شیل با رونق بیشتری همراه خواهد بود.

از سوی دیگر، پس از چند ماه متوالی کاهش در تعداد سکوهای نفتی، از ماه مه (اردیبهشت) تعداد سکوها افزایش یافت. کمپانی‌های نفتی انتظار دارند با باقی ماندن بهای نفت در سطح 50 دلار، تعداد سکوهای نفتی نیز افزایش یابد.

از سوی دیگر، در جدیدترین برآورد "ریستاد انرژی" -- مرکز تخصصی انرژی نروژ – درباره ذخایر نفتی جهان آمده است: ذخایر نفتی قابل استحصال آمریکا از روسیه و عربستان بیشتر است.

در پایان این گزارش آمده است: واقعیت این است که بهای پایین نفت هم موهبتی برای صنعت نفت شیل بود و هم یک دریچه جدید به روی این صنعت گشود. کلید پایداری صنعت نفت شیل آمریکا به توانایی این صنعت در افزایش فعالیت‌های مالی مرتبط با برنامه‌های جدید مربوط می‌شود. با این وجود، یکی از نقاط ضعف صنعت نفت شیل، وابستگی دائم آن به جریان سرمایه و سطح بالای استقراض است. از دو سال پیش که بحران در بهای نفت به وجود آمد، تامین سرمایه به یکی از بزرگترین معضلات این صنعت تبدیل شد.