در بازار مسکن هیچ رونقی دیده نمی شود!

 گروه اقتصادی- بازار مسکن چند سالی است که در رکود عمیق فرو رفته و به نظر می رسد طرح ها و برنامه های دولت مانند اعطای وام و تسهیلات بانکی نتوانسته بازار را رونق بخشد.

به گزارش افکارنیوز، بر اساس آمارهای رسمی بانک مرکزی، تعداد معاملات مسکن در ۲‌ماه ابتدایی امسال در تهران افزایش یافته و با توجه به این وضعیت بانک مرکزی افزایش معاملات در تهران را نشانه‌ای برای خروج از رکود در بخش مسکن طی ماه‌های آینده دانسته این در حالی است که به گفته رئیس اتحادیه مشاوران املاک در مدت مورد نظر معاملات مسکن در سطح کشور کاهش ۳۵درصدی داشته است.

معمولا نظرات مسوولان دولتی و بخش خصوصی در مورد وضعیت بازار مسکن با هم همخوانی نداشته و واقعیت بازار حکایت از مخالفت با نظر دولتی ها دارد.

عضو انجمن انبوه‌ سازان استان تهران بر این باور است که همچنان در بازار مسکن با رکود عمیق مواجه هستیم و هیچ نشانه ای از رونق در این بازار به چشم نمی خورد.

ایرج رهبر با بیان این مطلب اظهار کرد: معمولا در فصل تابستان شاهد افزایش جابجایی ها و رونق خرید و فروش و رهن و اجاره بودیم اما امسال شرایط همانند سال های اخیر است و هیچ رونقی مشاهده نمی شود.

وی توضیح داد: معمولا در بهار و تابستان افزایش معاملات اتفاق می افتد که نمی توان آن را نشانه رونق بازار دانست زیرا این مساله سیر طبیعی بازار مسکن محسوب می شود اما در مجموع بازار مسکن همچنان در رکود بسر می برد .

رهبر گفت: نه تنها در حوزه خرید و فروش دچار رکود هستیم بلکه در سال های اخیر از میزان ساخت و سازها نیز کاسته شده است.

وی تاکید کرد: اگر دولت واقعا خواهان رونق دوباره این صنعت مهم در کشور است باید زیر ساخت های لازم را برای ساخت و ساز فراهم کند .

این فعال بخش مسکن بیان کرد: کاهش قدرت خرید مردم و هزینه بالای ساخت مسکن سبب شده تا رکود در این بازار ادامه دار شود.

وی درباره اعطای تسهیلات بانکی نظیر وام 80 میلیونی برای خرید مسکن و تاثیر ان در رونق بازار گفت: در سال های گذشته دولت های مختلف سعی کردند با اعطای تسهیلات گوناگون شرایط خانه دار شدن مردم را تسهیل کنند اما تجربه نشان داده که به دلیل کافی نبودن اعتبار، بانک ها پس از مدتی از پرداخت تسهیلات سر باز زده و مردم نمی توانند با بودجه ناچیز خود برای خرید خانه اقدام کنند.

وی ادامه داد: دولت باید منابع اعتباری مناسب برای ارائه تسیهلات را تعیین کرده و بانک ها موظف کند تا به تعهدات خود عمل کنند.

رهبر عنوان کرد: در مورد هزینه بالای تمام شده ساخت مسکن، سازنده نیز نمی تواند کاری انجام دهد زیرا قیمت مصالح ساختمانی و ... بالاست بنابراین یا دولت پروژه های ناتمام مسکن مهر را به پایان رسانده و در اختیار متقاضیان قرار دهد و یا با اعطای تسهیلات مناسب به بخش خصوصی و انبوه سازان و ... زمینه تولید مسکن ارزان قیمت را فراهم کند.

وی خاطر نشان کرد: در 2 حالت دولت باید برنامه ریزی مناسب داشته و از نظر کارشناسان و فعالان حوزه مسکن برای خروج ازرکود استفاده کند.

وی گفت: بسیاری از متقاضیان وام مسکن و تسهیلات بانکی قادر به پرداخت اقساط خود نیستند زیرا سودهای تعیین شده دو رقمیو بسیار بالاست بنابراین ادامه این روند اصلا به صلاح متقاضیان و سازندگان نخواهد بود.