خروج از اقتصاد تک محصولی با توسعه صادرات غیرنفتی

 صادرات غیر نفتی ضمن ایجاد ارزش افزوده بالا، وضعیت اشتغال در جامعه را بهبود ‌بخشیده و سبب کسب درآمدهای ارزی  می‌شود و همچنین ضریب تاثیرپذیری کشور از تحولات سیاسی و اقتصادی جهانی که بواسطه تکیه بر اقتصاد نفتی بوجود می‌آید را کاهش می‌دهد.

 

در سال های گذشته ایران برای حضور در بازار رقابت جهانی صادرات، فقط نفت را در این بازار دخالت می داد و این امر در طولانی مدت علاوه بر کاهش ذخایر نفتی براقتصاد کشور نیز ضربه ای بزرگ وارد می کند.

 در دوران پسابرجام با دست یابی به فرصت های بیشتر تجارت و بازرگانی ، اهدافی در خصوص ارتقای کالاهای صادراتی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ، حمایت از محصولات داخلی و خروج از وابستگی های نفتی، پیش روی صنایع کشور قرار گرفته است.   

 

مجتبی خسرو تاج سخنگوی سابق وزیر صنعت معدن و تجارت با اشاره به مشکلات اساسی صنعت ایران در بخش بازاریابی و بازرگانی اظهار کرد: تولید کنندگان محصولات و کالاهای ایرانی به دلیل وجود بازار دائمی و مناسب عرضه و توزیع کالا های خود هرگز به فکر ارتقای بازاریابی و بازرگانی نبودند.

وی تصریح کرد :اکنون ما در تمام بخش های صنعت مانند سیمان ، فولاد ، مصالح ساختمانی ، پوشاک ، موادغذایی مازاد تولید داریم و باید با بازاریابی مناسب در جهت صادرات محصولات مازاد اقدام کنیم که در راستای این امر می بایست به کیفیت ، ‌قیمت و زمینه سازی بستر فروش توجه کنیم؛ همچنین مشتری مداری ،‌نفوذ در بازار ، تنوع سازی ،بسته بندی از عوامل موثر برای ارائه محصول و رقابت در بازار جهانی است .

خسروتاج با اشاره به ضرورت خروج از اقتصاد تک محصولی و ‌جایگزینی محصولات دیگر در سبد صادراتی افزود : با توجه به شرایط خاص آب و هوایی ایران ، ما در در بخش های مختلف کشاورزی با صادرات انواع محصولات، امکان رشد و توسعه داریم، همچنین قدرت جذب گردشگر  و کسب درآمد از این بخش به دلیل فرهنگ و تمدن غنی باستانی در کشور وجود دارد ؛علاوه بر این می توان با صادرات صنایع دانش بنیان و محصولات نادر معدنی از اقتصاد تک محصولی خارج شویم.

 

***پرهیز از خام فروشی در دستور کار قرار گیرد

 

محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع ومعادن مجلس دهم شورای اسلامی اظهار کرد : با توجه به فرصت های خوبی که در بخش های مختلف صنایع غیرنفتی داریم با پرهیز ازخام فروشی ، تربیت نسل متخصص و توانمند برای تولید محصولات با کیفیت می توانیم در بازارهای جهانی حضور پایدار داشته باشیم . 

منصوری گفت :‌ ارتقای صنایع پتروشیمی بالا دستی و پایین دستی با هدف کاهش وابستگی به درآمد نفتی و خروج از اقتصاد تک محصولی در دوران پسابرجام به عنوان سودده ترین صنعت ایران می تواند ما را به سمت کسب رتبه های برترجهانی صادرات سوق دهد . 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به اینکه با ارتقای صنایع مختلف می توان کارآفرینی را در کنار صادرات گسترش داد، افزود : ذخایر نفتی در سال های گذشته آن چنان سود دهی برای کشور نداشته در صورتی که صنایع بالا دستی پتروشیمی با سه برابرسوددهی و پایین دستی با بیست تا سی برابرسود دهی  می تواند آینده ایران را در بخش صادرات متحول کند. 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی در پایان گفت :‌  ارتقای محصولات کشاورزی مانند پسته ، زعفران و محصولات دیگربا استفاده از تکنولوژی روز ، افزایش محصولات ارگانیگ کشاورزی ،‌شناسایی معادن فلزی و غیر فلزی ،‌معادن کانی، سنگ های قیمتی از اقدامات موثر برای توسعه صادرات غیرنفتی به شمار می رود.