مهدی قمری نژاد مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای راه آهن با اشاره به بازدید گروه مشاوران شرکت زیمنس از قطارهای حومه ای تهران- کرج -هشتگرد و تهران -پرند،گفت:هدف از بازدید شناخت دقیق تر گروه مهندسی شرکت زیمنس از وضعیت فعلی قطارهای حومه ای تهران است. 

وی افزود : ارائه برنامه های توسعه ای راه آهن برای ایجاد خطوط مستقل ریلی برای خدمات رسانی حومه ای در مجموعه شهری تهران برای مسیرهای تهران-کرج - هشتگرد، تهران - پرند و تهران -ورامین - گرمسار از دیگر اهداف ما به شمار می رود که این برنامه در راه آهن در حال اجراست.

قمری نژاد اعلام کرد : در تفاهم نامه ای که شرکت زیمنس با وزارت راه منعقد کرده بخشی از تفاهم نامه موضوع ارائه خدمات به شرکت راه آهن در زمینه قطارهای حومه ای است.

وی اضافه کرد:ما به دنبال آن هستیم در جهت توسعه قطارهای حومه ای و آسیب شناسی و رفع نواقص این حوزه، و مهمتر از همه جذب مسافر بیشتر،از تجارب این کشور در بخش مهندسی استفاده کنیم.

مدیر پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای خاطر نشان کرد:تاکنون از مجموعه مشاوران مهندسی برای توسعه خدمات قطارهای حومه ای استفاده کرده ایم. 

وی افزود:ارائه نمونه هایی از قطارهای حومه ای کشورهای پیشرفته برای ساختار سازمانی مدیریت حمل و نقل ، معرفی ویژگی ها و مشخصات قطارهای حومه ای موفق و برنامه ریزی برای رسیدن به قطارهای مطلوب و همچنین استفاده از روش های مختلف تامین منابع مالی و سرمایه گذاری برای توسعه این شیوه حمل و نقلی از جمله کارهایی است که در حال اجرا است و شرکت زیمنس در قالب برنامه ، موارد ضروری و مهم را ارائه داده اند که امیدواریم عملیاتی شود.

بازدید گروه مشاور زیمنس با حضور تیم کارشناسی پروژه بهره برداری از قطارهای حومه ای و اتاق فکر و دفتر مهندسی نظارت و تاسیسات زیر بنایی راه آهن انجام گرفت. 

همچنین در این بازدید؛ شاکری مدیر کل راه آهن تهران در مراسم بازدید جانشین مدیرعامل شرکت زیمنس و مشاوران از قطارهای حومه ای و ایستگاه راه آهن تهران،گفت: موضوع قطارهای حومه ای از دولت یازدهم برای راه آهن کشور واگذار شد و خوشبختانه تاکنون اقدامات خوبی در این بخش زیربنایی صورت گرفته و از ابتدای قبول مسئولیت، مسیر تهران - گرمسار تا حدود زیادی برای سیر قطارها آماده شده است.

وی افزود : پروژه های حمل و نقل حومه ای با پیشرفت خوبی در حال اجرا است به طوری که 4 خطه تهران - کرج و دو خطه تهران -قزوین فعال است و تهران -پرند نیز در دستور کار قرار دارد.

وی اظهار امیدواری کرد در آینده همکاری های خوبی با زیمنس و مشارکت در پروژه قطارهای حومه ای انجام می شود.

در ادامه لوک فویلیومیر قائم مقام بخش مشاور شرکت زیمنس عنوان کرد: شرکت زیمنس یک شرکت مشاور نیست بلکه یک شرکت مهندسی است که با 350 هزار نیرو در بخش های مختلف و صنایع مهمی چون نفت و گاز ،ریلی و غیره فعالیت می کند.

وی افزود:حدود 3 هزار نفر در بخش حمل و نقل فعالیت می کنند که در 5 بخش علامت گذاری ، طرح های برقی کردن،قطارهای حومه ای و سریع السیر و لکوموتیو،مترو و واگن های مسافری و خدمات مربوط به سرویس های نگهداری است.

قائم مقام بخش مشاور شرکت زیمنس اعلام کرد:طی توافق نامه ای با وزارت راه و شهرسازی مقرر شده یکسری مطالعات در خصوص راه آهن ایران به خصوص قطارهای حومه ای توسط این شرکت انجام شود.

وی افزود: 7 موضوع را مطالعه می کنیم که می توان به حمل و نقل باری از کریدور اصلی بندرعباس - بافق - آپرین ،قطارهای پرسرعت و میزان سرعت قطارها در ایران، راه آهن و استفاده از آن در شهرها بخصوص قطارهای حومه ای،سیستم های هوشمند،تعمیر و نگهداری،استانداردها و مطالعه نیروی انسانی اشاره کرد.

 

حمایت نمایندگان مجلس از توسعه قطارهای پرسرعت 

 

نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی از طرح ها و پروژه های ریلی و مهمتر از همه توسعه خطوط ریلی حمایت های ویژه خواهد کرد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت راه آهن جمهوری اسلامی ایران؛ محمد رضا منصوری عضو کمیسیون صنایع و معادن و اصل 90 مجلس شورای اسلامی با اشاره به تاثیر فرهنگی و اجتماعی راه‌آهن سریع السیر در کشور عنوان کرد: حدود 30 سال است که ما برای بخش ریلی کشور و توسعه این صنعت تلاش می کنیم و تاکنون هم شرکت راه‌آهن و دست اندرکاران ریلی در صدد بودند دغدغه‌های خود را با نمایندگان در میان گذاشته و به خطوط پر سرعت و قطارهای سریع السیر برای جابجایی بار و مسافر دست یابند.

 

وی با اشاره به اینکه برای حوزه ریلی کشور به خصوص توسعه خطوط پر سرعت طرح های مفصلی را در نظر گرفته ایم ، افزود: شبکه راه آهن سریع السیر دارای تاثیرات فرهنگی - اجتماعی زیادی مثل سرعت دهی در انتقال دانش، افزایش جا به جایی به صرفه کالاها در کنار افزایش ارزش اقتصادی و بهره‌وری وکاهش عوارض زیست محیطی است. 

 

منصوری با بیان این موضوع که در کشورهای توسعه یافته قطارها بالای 200 کیلومتر در ساعت حرکت می کنند، اظهار کرد: در دنیای امروز امکان دسترسی به سرعتهای بالا در صنعت راه آهن عرصه جدیدی در دنیای سریع ارتباطات ایجاد کرده و قطارهای سریع السیر نه تنها به عنوان جایگزینی کارآمد به جای حمل و نقل جاده‌ای و هوایی بلکه به عنوان تکمیل کننده یک سیستم حمل و نقل هماهنگ به جامعه و اقتصاد و صنعت آن کمک می کند. بنابراین مسئولان ریلی و دولت باید در جهت تکمیل پروژه های ریلی و اختصاص منابع بیشتر برای توسعه خطوط به ویژه دو خطه و قطارهای حومه ای اقدامات اساسی تری انجام دهند.

 

نماینده مردم ساوه تصریح کرد: نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی به طور حتم از طرح ها و پروژه های ریلی و مهمتر از همه توسعه خطوط ریلی حمایت های ویژه خواهد کرد .

 

وی اضافه کرد: با توجه به ارزان و اقتصادی بودن این شیوه حمل و نقلی در کشور ، ما دست اندرکاران ریلی را تشویق خواهیم کرد تا دغدغه های این بخش مهم و استراتژیک کشور را بازگو و در جهت رفع آن نهایت همکاری را با نمایندگان داشته باشند.

 

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نمایندگان یار و مشوق راه آهن در مجلس هستند و برای جذب سرمایه گذاری های داخلی و خارجی به این بخش و گسترش ارتباطات بین المللی در جهت توسعه حوزه ریلی تلاش می کنیم. وی گفت: به منظور تکمیل و بهره برداری خط سریع السیر تهران - قم - اصفهان نهایت همکاری و حمایت را انجام می دهیم.

 

نخستین محموله گوگرد داخلی در راه آهن خراسان بارگیری شد

 

مدیر کل راه آهن خراسان از بارگیری و حمل محموله گوگرد مورد نیاز کارخانه های داخلی از طریق خطوط ریلی راه آهن خراسان خبر داد.

 

محمد هادی ضیایی مهر- مدیرکل راه آهن خراسان گفت: با تعامل سازنده و مستمر و برگزاری جلسات مشترک با پالایشگاه گاز خانگیران شهید هاشمی نژاد و شناسائی مشتریان داخلی مصرف کننده گوگرد، نخستین محموله گوگرد داخلی به تعداد 15 واگن و با تناژ هزار تن که پیش از این در جاده حمل می شد، در تیرماه سال جاری از مبدأ پالایشگاه شهید هاشمی نژاد، ایستگاه گنبدلی راه آهن خراسان، به مقصد ایستگاه بهاباد راه آهن شرق بارگیری و حمل شد.

 

وی افزود: با توجه به مذاکرات به عمل آمده با مشتریان پالایشگاه شهید هاشمی نژاد و پیگیری ها، بررسی حمل گوگرد جهت مصارف کارخانه های داخلی به سایر مقاصد سطح کشور که در حال حاضر از طریق جاده حمل می شود، در حال انجام است که امیدواریم به زودی از طریق ریل حمل شود.

 

 

اختصاص یک دستگاه واگن دو طبقه خودروبر به قطار زاهدان – تهران

 

سرپرست راه آهن جنوب شرق از جایگزین کردن واگن دوطبقه خودرو بر و افزایش ظرفیت حمل خودرو از 15 خودرو به 30 دستگاه در هفته خبرداد.

 

مجید ارجونی گفت: با پیگیریهای صورت گرفته جهت رفاه حال مردم استان و مسافران قطار ، واگن دو طبقه خودروبر با ظرفیت حمل 10 خودرو بجای واگن خودروبر فعلی (ظرفیت 5 خودرو) به قطار مسافری زاهدان –تهران و بالعکس اختصاص یافت.

 

وی افزود : پیش از این ظرفیت جابجایی حمل خودرو با واگن یک طبقه در هفته 15 دستگاه بصورت یکروز در میان بوده که با جایگزین کردن این واگن دوطبقه تعداد آن نیز به 30 دستگاه در هفته افزایش پیدا کرده است.

 

ارجونی دلیل این استقبال را مزایای بسیار زیاد حمل و نقل ریلی دانست وگفت: علاوه بر صرفه اقتصادی بدلیل افزایش قیمت حامل های انرژی، موارد دیگری نظیر ایمنی بالای سفر با قطار، کاهش خطرات احتمالی سفرهای جاده ای و استفاده از امکانات رفاهی خاص قطارهای مسافری را می توان به عنوان دیگر مزایای استفاده از این واگن ها نام برد.

 

سرپرست راه آهن جنوب شرق خاطر نشان کرد: مسافرانی که تمایل به حمل خودرو با قطار مسافری را دارند پس از تهیه بلیط از نمایندگی های فروش بلیط قطار در سطح استان بایستی ساعت 8 صبح روزحرکت قطار خودروهای خود را به نمایندگان شرکت قطارهای مسافری مستقر در ایستگاه راه آهن زاهدان تحویل دهند.