این روزها اخبار داغی مبنی بر کشف بزرگترین محموله قاچاق 38 سال اخیر کشور به گوش می‌رسد. عجیب است محموله‌‎ای شامل 210 کانتینر و با ارزشی بالغ بر 190 میلیارد تومان چگونه وارد کشور شده، البته محموله‌ای که هیچ کالایی از آن کشف نشد و تنها با ردگیریهای صورت گرفته مشخص شد چنین قاچاقی صورت گرفته و سهمی از بازار را به خود اختصاص داده است.

چنین اتفاقاتی تهدیدی هستند برای تولیدات داخلی و حالا مسئولان هوشیار شدند و به‌دنبال دستگیری عوامل آن هستند که البته صرفاً دستگیری رده‌های عملیاتی چاره کار نمی‌باشد.

سؤال جدی این است که تا  به کی باید شاهد چنین اقداماتی باشیم که ناشی از سوء مدیریت‌ها است؟ اگر قرار بر این است که دیگر این برخوردها مشاهده نشود باید از مدیران میانی و عالی اقدام شود تا با برنامه ریزی، نظارت و سازماندهی مناسب از چنین اقداماتی پیشگیری نمایند.

چگونه می‌شود که 20 تن از کارمندان رده پایین چنین عملکردهایی دارند، مطمئناً دست‌هایی پشت پرده حضور دارند که این قدرت را به کارمندان می‌دهد. چه‌زمانی باید رسیدگی به این پرونده انجام شود؟ آیا فرجام این پرونده هم مانند  قاچاق 52 کانتینر لوازم خانگی (یخچال کامل) است که چندی پیش اتفاق افتاد و متأسفانه هیچ اقدامی برای پیشگیری آن صورت نگرفته و حتی عاملان آن نیز یک بار هم به مراجع قضایی پاسخگو نبودند. چه راهکارهایی برای مقابله با این عملکردها در نظر گرفته می‌شود؟ اصلاً عامل اصلی قاچاق چیست و چه‌کسی است؟

قبلاً تحریم‌ها به‌عنوان یکی از عوامل قاچاق بیان می‌شد اما حالا که برجام یک‌ساله شده است چرا باید شاهد واردات غیرقانونی کالا باشیم و یا اگر تعرفه‌های گمرکی دلیل قاچاق می‌باشد چرا راهکارهایی برای کاهش قاچاق در نظر گرفته نمی‌شود؟ باید راهکارهایی تبیین شود تا دیگر قاچاق ارزش اقتصادی برای متخطّیان ایجاد نکند تا کمتر شاهد این عوامل باشیم.

روزانه هزاران کانتینر از بنادر ترخیص می‌شود و امکان بازبینی تمام کانتینرها وجود ندارد و فرد می‌تواند با کم‌اظهاری و یا اظهار خلاف‌واقع قانون را دور بزند. باید گمرک‌ها به سیستمهای  کنترل هوشمند مجهز شود و زیرساخت‌های نظارتی قوی‌تری تبیین شود.

مردم به‌دنبال پاسخی برای چنین اقداماتی هستند و مسئولین و نهادهای ذی‌ربط باید پاسخگو باشند. انتظار می‌رود دادگاه این دو پرونده بزرگ قاچاق هرچه سریع‌تر برگزار شود و خاطیان مجازات شوند تا راه تکرار آن بسته شود.