بر اساس اعلام سازمان بهره‌وری انرژی ایران ممنوعیت استفاده از لامپ‌های رشته‌ای در ساختمان‌ها و ادارات دولتی، طی مصوبهٔ هیأت وزیران در 26 فروردین ماه سال جاری درخصوص ممنوعیت تولید و واردات لامپ رشته‌ای ابلاغ شده است.

 

بر اساس این گزارش، بخش بزرگی از مصرف انرژی الکتریکی در ساختمان‌ها و ادارات دولتی، مربوط به سیستم‌های روشنایی بوده و پتانسیل صرفه‌جویی قابل توجهی در این حوزه وجود دارد.

ممنوعیت خرید لامپ‌های التهابی رشته‌ای بالای 40 وات توسط دستگاه‌های دولتی می‌تواند نقش قابل توجهی در راستای حفظ و صیانت از منابع ملی کشور داشته باشد.

جایگزینی منابع نور استاندارد و فناوری‌های نوین نظیر LED به جای لامپ‌ها و چراغ‌های کم بازده از جمله لامپ‌های رشته‌ای التهابی که راندمان کمتر از 5 درصد دارند، منجر به صرفه‌جویی قابل‌توجهی در مصرف انرژی الکتریکی و کاهش انتشار آلاینده‌های محیط زیست خواهد شد.

 

 به عنوان نمونه، برآورد می‌شود که یک لامپ LED با توان حدود 15 وات یا لامپ CFL با توان 23 وات قادر به تولید نور معادل یک لامپ رشته‌ای با توان 100 وات است.

پیرو مصوبه هیئت دولت، لزوم رعایت عدم خرید و استفاده از لامپ‌های رشته‌ای از طرف وزارت اقتصاد و دارایی به تمامی دستگاه‌های دولتی ابلاغ شده است و موظف به رصد و نظارت بر این مصوبه خواهند بود.