ارتقای کیفیت و افزایش قدرت رقابت تولیدات داخلی از مهم ترین دغدغه های مسئولان برای کسب سهم بیشتر از بازار جهانی و سبقت گرفتن از رقبای خود در عرصه های مختلف صنعت و تکنولوژی است؛ در حقیقت اگر بتوان به این مهم دست یافت مشکلات حاکم در جامعه به ویژه اشتغال و رکود اقتصادی برطرف می شود. 

 

یدالله صادقی رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان با اشاره به اصلاح ساختار و یکسان سازی فرآیندهای تولید،اظهار کرد: ایجاد زنجیره یکپارچه واحدهای تولیدی و تجاری برای بهره وری بیشتر و ‌کاهش قیمت تمام شده با رویکرد اقتصاد مقاومتی از مهم ترین اهداف پیش رو در ارتقای تولیدات داخلی است .

 

وی ادامه داد:‌ واحدهای کوچک تولیدی با سرمایه گذاری کم و توانایی خوبی که برای ایجاد اشتغال و افزایش تولید دارند، بعنوان حلقه های پیشین تجارت برای آینده کارخانه ها و واحدهای بزرگ تولید محسوب می شوند .

 

صادقی اظهار داشت: برای بهره‌ور کردن تولید و توزیع کالا با هدف رضایت مصرف کنندگان، باید برای هر واحد تولیدی استراتژی های مشخص و متناسب با مختصات آن برنامه ریزی و تعریف شود .

 

رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان در خصوص  لزوم احیای واحدهای صنفی در چرخه تولید، ‌توزیع و عرضه کالاهای داخلی تصریح کرد : حدود 8هزار و صد اتحادیه وجود دارد،  تعدادی از آنها اعضای کافی برای ایجاد تشکل های صنفی و هزینه مناسب برای ایجاد فعالیت های جاری و توسعه ای خود ندارند و لازم است با کاهش هزینه ها و افزایش میزان بهره وری این اتحادیه ها را کارآمد کنیم . 

 

 

وی گفت : اتحادیه های صنفی باید با به روز کردن واحدهای خود و خروج از وضعیت سنتی به عنوان نیروی محرک اقتصاد با انجام پژوهش ها و تحقیقات در زمینه های مختلف برای بهبود کیفیت، رعایت حقوق مصرف کنندگان  و ایجاد فعالیت های نوین با توجه به نیاز جامعه تلاش کنند. 

 

 لزوم توسعه صنایع خرد
 
در این راستا سید جواد حسینی کیا عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس دهم شورای اسلامی با اشاره به توانایی رقابت جهانی کارخانه های مادر و صنایع مختلف اظهار کرد: موفقیت در حوزه صادرات با ارتقای زنجیره های تجاری پیش زمینه مهیا می شود و تحقق این امر با تقویت واحدهای کوچک تولیدی و تجاری و افزایش کیفیت و حمایت از این بخش آماده می شود.

 

 

وی ادامه داد : بررسی و مطالعات دقیق در انتخاب چرخه ها و پیش زنجیره های تجاری از مشکلاتی مانند ایجاد خسارت های حاصل از برخی بی تجربگی ها و ناکامی ها در عرصه سرمایه گذاری و اقتصاد پیشگیری می کند و حرکت خلاف آنچه عنوان شد بحران و رکود اقتصادی و ورشکستگی را به دنبال خواهد داشت. 
 
این نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص تامین زیر شاخه های تولیدی واحدهای تجاری در بخش زنجیره ای گفت: در بخش های مختلف صنعت مانند کیف ،‌کفش ،‌ فرش یا خودرو ابتدا باید زیرشاخه های آن شامل چرم ، پشم ، نخ ،‌ نقشه فرش ، دار قالی ، لوازم یدکی تامین شود سپس برای بازدهی بیشتر با تشکیل یک زنجیره در عرصه تجارت ، بازار یابی و بازرگانی نیز اقدامات اساسی و لازم انجام شود . 

 

حسینی کیا در پایان افزود:‌ وزارت صنعت معدن و تجارت باید با هماهنگ سازی چرخه ی زنجیره های تجارت صنعتی ،‌ به روز رسانی دانش در صنایع مختلف کشور، خروج کارگاه های تولیدی تک رو از زنجیره های تجارت صادراتی وتشویق واحدهای مشارکت کننده در زنجیره های تجاریبه  ارائه تسهیلات ویژه با هدف جلوگیری از هدر رفت منابع مالی و اقتصادی اقدامات لازم را انجام دهد ، زیرا با تقویت این امر مشکلات اشتغال و رکود اقتصادی نیز رفع می‌شود .