بازار مسکن در بن بست سردرگمی

گروه اقتصادی- در چند سال گذشته دولت سعی کرده با ارائه راهکارهای مختلف از جمله ارائه تسهیلات به رکود این بازار پایان دهد اما متاسفانه این مساله نیز نتوانسته بر قدرت خرید مردم بیافزاید و سبب رونق بازار شود.

به گزارش افکارنیوز، با وجود اعطای وام 80میلیونی برای خرید خانه متقاضیان به دلیل ضعف اقتصادی نتوانسته اند از این تسهیلات استفاده کنند زیرا برای خرید خانه در شهری مانند تهران حداقل 150میلیون تومان نیاز است و باید در نظر گرفته معمولا افرادی که خواستار وام هستند توان بازپرداخت اقساط سنگین این تسهیلات را نیز ندارند.

بنابراین به جرات می توان گفت تسیهلات اعطایی دولت تنها می توان گره از مشکل تعداد انگشت شماری از متقاضیان خرید خانه بازکند.

بر اساس آمارهای جهانی ایرانی ها از نظر توان مالی خرید خانه، بین ١٢٢ کشور جهان، رتبه ١٠٧ را کسب کرده اند.

در چند سال گذشته بسیاری از کارشناسان نسبت به وضعیت ادامه دار رکود در بازار مسکن هشدار دادند و در مقابل عده ای دیگر این رکود را گذرا دانسته و مردم را به رونق دوباره بازار مسکن امیدوار ساختند.

در کنار این کارشناسان عده ای از فعالان بازار مسکن نسبت به سونامی قیمت ها هشدار دادند اما بازار همچنان روزهای سردی را تجربه می کند و گویا قرار نیست تنور معاملات گرم شود. (تنور سرد بازار مسکن؛ اینجا)

کارشناسان تحلیل های مختلفی درباره وضعیت بازار مسکن دارند، به طوری که عضو انجمن انبوه‌ سازان استان تهران بر این باور است که همچنان در بازار مسکن با رکود عمیق مواجه هستیم و هیچ نشانه ای از رونق در این بازار به چشم نمی خورد.

ایرج رهبر با بیان این مطلب اظهار کرد: معمولا در فصل تابستان شاهد افزایش جابجایی ها و رونق خرید و فروش و رهن و اجاره بودیم اما امسال شرایط همانند سال های اخیر است و هیچ رونقی مشاهده نمی شود.

وی توضیح داد: معمولا در بهار و تابستان افزایش معاملات اتفاق می افتد که نمی توان آن را نشانه رونق بازار دانست زیرا این مساله سیر طبیعی بازار مسکن محسوب می شود اما در مجموع بازار مسکن همچنان در رکود بسر می برد .

رهبر گفت: نه تنها در حوزه خرید و فروش دچار رکود هستیم بلکه در سال های اخیر از میزان ساخت و سازها نیز کاسته شده است. (رکود عمیق بازار مسکن ؛ اینجا)

بازار مسکن روزهای سختی را پشت سر می گذارد و بسیار بعید به نظر می رسد با وضعیت فعلی رونقی در این بازار ایجاد شود.

به گزارش افکارخبر، برخی از نمایندگان مجلس درباره رکود بازار مسکن بر این باورند که با نرخ سود بالای بانکی و همچنین هزینه تمام شده ساخت و ساز نمی توان انتظار کاهش قیمت در بازار مسکن را داشت.

نمایندگان مردم در مجلس دهم راهکارهایی برای رونق دوباره بازار مسکن و خروج از رکود دارند.( راهکارهای نمایندگان برای رونق بازار مسکن؛ اینجا)

رکود حاکم بر بازار مسکن از ابتدای دهه 90 آغاز شده و با وجود پیش بینی های صورت گرفته هنوز تغییر محسوسی در این بازار اتفاق نیافتاده است.

به گزارش افکارخبر، بسیاری از کسانی که در رویای خانه دار شدن هستند این روزها از خرید خانه  با قیمت های نجومی ناامید شده اند و راهکارهای دولت نظیر اعطای تسهیلات 60-80 و حتی 100 میلیونی نتوانسته گرهی از مشکل آنها باز کند.

به گفته فعالان حوزه مسکن، خرید و فروش مسکن در فصل جابجایی ها تقریبا رونقی نداشته و بسیاری از افراد به دنبال رهن و اجاره هستند. قیمت املاک در شهرهای مختلف متفاوت است و با نگاهی به قیمت ها می توان وضعیت بازار را سنجید.( قیمت مسکن در شهرهای مختلف؛ اینجا)