موضع مبهم اتاق بازرگانی در قبال واردات

مدتهاست مقام معظم رهبری فرمان داده اند که باید برای ناکارآمد کردن تحریم ها مقوله مهمی به نام اقتصاد مقاومتی در کشور تحقق یابد و این مهم میسر نخواهد بود مگر با همدلی و مشارکت همه ارکان دولتی و خصوصی و حمایت مردم عزیز که جز به اقتدار و عزت و سربلندی جمهوری اسلامی ایران نمی اندیشند.

در این مسیر نکات مهمی را باید مورد توجه قرار داد که برخی از آن عبارت است از:

پرداختن به تولید ملی

کمک به بقا و احیای صنایع

بهره برداری بهینه از معادن

تلاش برای افزایش صادرات

کاهش واردات و بخصوص قطع واردات کالای مصرفی و کشاورزی

حمایت ویژه از کشاورزان

کاهش نرخ بهره بانکی

استفاده از سرمایه و نیروی کار ایرانی

ترویج فرهنگ مصرف کالای ایرانی

و دهها نکته دیگر که هر کدام به تنهایی مبحثی وسیع و قابل تاملند.

در این بین یکی از مواردی که باید بطور ویژه مورد توجه قرار گیرد پرهیز جدی ازواردات بی رویه خصوصا کالاهای مصرفی است که متاسفانه شاهد افزایش آن در جامعه هستیم.

البته واردات مواد اولیه و کالاهای سرمایه ای از این بحث جداست اما در این زمینه هم ضرورت دارد شرکت های دانش بنیان ، مخترعین ومبتکران و محققان کشور مورد حمایت قرار گیرند تا با تحقیق وپژوهش های لازم بتوانند کشورمان را جزو صادرکنندگان دانش و تکنولوژی قرار داده و نیاز کشور را از این واردات نیز در مرور زمان مرتفع سازند.

اما در بحث واردات محصولات کشاورزی نظیر برنج و گندم و مرکبات ، لوازم التحریر ، لباس و پوشاک ، خورا کی های مختلف ، لوازم آرایشی و بهداشتی و کالاهای مصرفی و واردات بی رویه متاسفانه کوتاهی های زیادی مشاهده می شود و با توجه به اینکه کشاورزی و صنعت داخلی ما توان تامین در این بخش را دارند ، نباید این واردات انجام شود و وارد کنندگان این بخش نیز باید از گردونه فعالان اقتصادی حذف گردند چرا که برخلاف صلاح اقتصادی کشور که همان تحقق اقتصاد مقاومتی است گام برداشته اند.

نکته قابل تامل دیگر موضع مبهم اتاق بازرگانی ، صنایع ، معادن و کشاورزی ایران است.

اتاق گرچه به نام پارلمان بخش خصوصی است اما به صدها دلیل مستقل از نظام اسلامی نیست و باید در جهت منویات مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی گام بردارد که پرهیز جدی از واردات در راس این منویات است .

همه اعضای اتاق افرادی هستند که دغدغه مردم را دارند و تلاش برای درآمد بیشتر هم توسط ایشان بعنوان فعالان اقتصادی و صاحبان بنگاه های تولیدی و تجاری امری ضروریست و ضمن آنکه برخی تلاش های اتاق ایران را در کمک به  سالم سازی اقتصاد کشور قبول داریم باید تکرار موکد داشته باشیم که اتاق ایران در بحث واردات موضعش شفاف نیست و شاید هم ناهماهنگ با سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشد.

در اتاق ایران کمیسیونی به نام مدیریت واردات تشکیل شده که صرف نظر از مباحث و دستورات جلسات مختلف این کمیسیون که عمدتا تلاش برای هموارسازی مسیر واردات و حتی محصولاتی نظیر برنج بوده است ، نشان دهنده اهتمام اتاق ایران به واردات به طور کل هست.

از سویی دیگر معاونت تشکل های اتاق مجوز تشکلی به نام فدراسیون واردات را صادر کرده که موسسین وهیات رییسه آن عمدتا از اعضای همان کمیسیون هستند.

سوال مهم اینست که چرا اتاق اصرار دارد مسیر واردات را تقویت نماید؟

اگر هدف مدیریت واردات باشد همان کمیسیون پاسخگو بود بشرطی که نگاه اقتصاد مقاومتی در کمیسیون حاکم شود .

ضرورت تشکیل فدراسیون چه بود؟

آیا اتاق نمیتوانست در مقابل آن بایستد؟

بالاخره متاسفانه در بحث واردات تشکلهای دیگری نظیر مجمع واردات و دهها انجمن تخصصی وارد کننده وجود دارد که از اتاق و وزارت صنعت ، معدن و تجارت مجوز دارند و اینکه وزیر صنعت و معاون اول رییس جمهور هم سکوت کردند ، جای تعجب دارد.

 بدون شک فعالان اقتصادی بخش خصوصی نقش مهمی در سالم سازی و رونق اقتصادی جامعه ما دارند و زحمات غیر قابل انکاری نیز داشته اند که در جای خود باید مورد تقدیر وحمایت و التفات واقع شوند اما تقویت واردات  در مقابل اقتصاد مقاومتی قرار دارد که وجود دهها انجمن و کمیسیون و فدراسیون با مجوز اتاق این تقابل راتقویت می کند و ضرورت دارد اتاق ایران در این خصوص شفاف سازی نماید .

همچنین شایسته است اقدامات انجام شده با موضوع اقتصادمقاومتی درکمیسیون وفدراسیون ودیگرتشکلهای

وارداتی که بامجوز اتاق فعالند مشروحا تبیین گردد تا کمکی  برای رفع ابهامات موجود در مواضع اتاق ایران در باب واردات باشد.

 

محمدعلی روشن