بانک مرکزی در گزارشی با اعلام افزایش ٦/٢٧ درصدی خرید و فروش مسکن در تیرماه سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، تاکید کرد که شاخص اجاره‌بهای مسکن در ماه گذشته در شهر تهران ٥/٩ درصد و در مناطق شهری   ٣/١٠ درصد افزایش داشته است. در گزارش «تحولات بازار مسکن شهر تهران در تیرماه ١٣٩٥» که توسط بانک مرکزی تنظیم شده، آمده: در تیرماه، متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی شهر تهران، چهار میلیون و ٢٣٠ هزار تومان بوده که این رقم نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال پیش، به ترتیب، ١/٠ و ٤/٤ درصد افزایش را نشان داده است.

همچنین در این گزارش آمده که در ماه‌ گذشته، چهارده هزار و ٩٦٩ واحد آپارتمان مسکونی در تهران خرید و فروش شده که این رقم در مدت مشابه سال گذشته یازده هزار و ٧٣٢ واحد بوده، حال آنکه در تیرماه سال ١٣٩٣، چهارده هزار و ٤٩ واحد مسکونی در تهران به فروش رسیده بود.

افزایش خرید و فروش مسکن، می‌تواند نوید‌دهنده آغاز پروسه‌ای باشد که بازار مسکن- این کالای استراتژیک- از رکود خارج شود. علاوه بر این، ١٠ منطقه تهران ٦/٧٣ درصد معاملات را به خود اختصاص داده و ١٢ منطقه دیگر تنها ٤/٢٦ درصد خرید و فروش مسکن را از آن خود کرد. در این میان، منطقه پنج تهران ١٦ درصد کل معاملات تیرماه را به خود اختصاص داده و مناطق چهار، دو و هشت به ترتیب ٣/١١، ٩/٩ و ٤/٦ درصد از کل معاملات را در خود داشته است.

از سوی دیگر در چهار ماهه نخست امسال، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی در تهران، ٤/١١ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش داشته و متوسط قیمت یک متر مربع بنای واحد مسکونی معامله شده از طریق بنگاه‌های شهری،   ١/٣ درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشت.

 در ماه گذشته، شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته، ٥/٩ درصد افزایش یافت، که این رقم با نرخ تورم تیر ماه که ٢/٩ درصد اعلام شده، بسیار نزدیک است. این در حالی است که تورم اجاره‌بها در مناطق شهری دیگر، نسبت به تیرماه سال ١٣٩٤، ٣/١٠ درصد افزایش یافت.