پرونده مسکن مهر تا پایان سال بسته می‌شود؟

مسکن مهر یکی از بزرگترین پروژه های عمرانیست که یک دهه از عمر آن می گذرد. در طی این سال ها تغییرات عمده ای در روند اجرای این پروژه پیش آمده که سرعت اتمام آن را کاهش داده است.

 

طولانی شدن تکمیل این طرح نارضایتی مردمی را به همراه داشته که سال ها در صف انتظار خانه دار شدن نشسته و تمامی پس انداز خود را صرف خرید یک واحد مسکونی، کیلومتر ها خارج از شهر کرده اند به امید روزی که صاحب خانه شوند.

البته اکنون سرعت روند افتتاح پروژه ها اندکی افزایش یافته اما در حوزه ای دیگر و در بخش زیر بنایی هنوز مشکلاتی وجود دارد که گویی خانه دار شدن مردم را مجددا به تعویق می اندازد.

 

تکمیل مسکن مهر منوط به همکاری وزارت نیرو

احمد اصغری مهرآبادی، قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر گفت : تا کنون یک میلیون و 720 هزار واحد مسکن مهر به بهره برداری رسیده که طبق برنامه ریزی های انجام شده 300 هزار واحد دیگر تا پایان سال جاری افتتاح خواهد شد .

 

وی ادامه داد: دور بعدی بهره برداری ها در هفته دولت (دوم تا هشتم شهریور ماه) خواهد بود که حداقل 100هزار واحد دیگر افتتاح می شود؛ قراردادهایی که تا به امروز با بانک های عامل منعقد شده، بالغ بر دو میلیون و 215 هزار واحد بوده است که از این تعداد کار ساخت یک میلیون و 907 هزار واحد به اتمام رسیده است.

 

مهرآبادی تاکید کرد: اتمام پروژه ها منوط به تکمیل زیرساخت ها و مسائل زیربنایی نیز است چراکه مراحل احداث ساختمان ها پایان یافته است.

مسکن مهر تا پایان سال تکمیل نمی شود

 

در حالی که قائم مقام وزیر راه و شهرسازی در مسکن مهر از اتمام این پروژه تا پایان سال 95 خبر می دهد معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تکمیل زیر ساخت های این طرح ها را تا پایان سال 96 اعلام می کند.

 

علیرضا دائمی، معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو تصریح کرد : نباید مسکن مهر را به عنوان یک ساختمان تنها در نظر گرفت بلکه باید نگرش به این طرح شهری باشد، برهمین اساس نیاز به تامین آب، برق، فاضلاب و به طور کلی زیرساخت بیشتر از هر جای دیگری احساس می شود.

 

این مقام مسئول در وزارت نیرو با اشاره به تخصیص های محدود برای این پروژه اظهار داشت: اعتبارات بخش آب و برق مسکن مهر بسیار اندک بوده با این حال وزارت نیرو تمام تعهدات خود را در سال گذشته انجام داده است، اما امسال معاون اول رییس جمهور، جدا از اعتبارات و درآمد وزارت نیرو، حدود هزار میلیارد تومان را برای این طرح تخصیص داده است.

 

دائمی تاکید کرد: هزار میلیارد تومان برای سال 95 بوده است و برای سال 96 اعتبارات بیشتری نیاز است؛ به عبارت دیگر برای تکمیل کل پروژه مسکن مهر، وزارت نیرو بیش از دو هزار و 500 میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.

 

وی همچنین اذعان داشت:تاکنون تامین زیر ساخت بیش از یک میلیون واحد مسکن مهر انجام شده است و اگر اعتبارات با سرعت بیشتری تخصیص یابد تا پایان 95 امکان تکمیل آن وجود دارد، اما پیش بینی می شود طبق تقسیم بندی اعتبارات اتمام این طرح تا سال 96 به طول بیانجامد.

 

معاون برنامه ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو در خصوص نحوه آب رسانی به شهرک های مسکن مهر، اظهار داشت: برای تامین آب پایدار در شهرک های اطراف تهران مانند پردیس، پرند، هشتگرد و اندیشه که هر کدام جمعیتی بالغ بر 500 هزار تا یک میلیون نفر خواهند داشت، باید منابع آبی با ثباتی در نظر گرفته شود که بدین منظور بخشی از منابع آب شرق تهران برای تامین آب شهر پردیس در نظر گرفته شده است.

وی افزود:رینگ انتقال آب غرب نیز در حال تکمیل است تا آب شهر پرند نیز از سد ماملو تامین گردد.

تامین آب مسکن مهر با چالش های جدی روبه رو است

محمد حاج رسولیها مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: این شرکت برای تامین منابع آبی نگاه وسیع تری دارد که برای استان تهران از فیروزکوه تا تاکستان را شامل می شود.

 

وی ادامه داد: کاری که طی چند سال گذشته انجام شده و هنوز هم اجرا می شود، اختصاص آب های سطحی و پاکیزه برای شرب و پسآب ها برای کشاورزی بوده است و تا جایی که منابع آبی موجود باشد این جایگزینی ادامه پیدا خواهد کرد.

 

حاجی رسولیها در پایان تاکید کرد: مهم تر از این موارد مذکور، بحث آمایش سرزمینی است که اگر در مقابل قدرت رشد جمعیت، سیاست گذاری صحیحی در خصوص توزیع منابع بین جمعیت با محوریت آب صورت نگیرد، برای تامین آب این شهر های جدید قطعا دچار مشکل خواهیم شد.

 

اکنون باید دید سرانجام طرحی که پس از گذشت حدود یک دهه کماکان در پیچ و خم های وزارتخانه های مختلف قرار دارد چه خواهد شد و مردمی که اکثر آورده های خود را پرداخت کرده و حتی هزینه های تامین زیر ساخت ها را نیز متقبل شده اند ،چه زمانی قرار است به تدبیر دولتی ها، صاحب خانه شوند ؟