همتی:یک ریال وام بانکی نگرفته‌ام

 عبدالناصر همتی در جمع خبرنگاران، درباره وضعیت پرداخت حقوق و وام به هیئت مدیره بیمه و بانک‌ها، اظهار داشت: بنده نمی‌توانم چیزی فراتر از‌آنچه مقام معظم رهبری در این مورد فرمودند بگویم. این پرداخت‌ها خیلی قابل قبول نبود. خصوصاً درباره وام‌ها.

وی اضافه کرد: به اعتقاد بنده هیئت رئیسه و مدیرعامل بانک‌ها و بیمه‌ها نباید از بانک وام بگیرند. بنده 10 سال در سیستم بانکی بودم ولی یک ریال هم وام نگرفته‌ام. هرچند براساس آیین‌نامه‌ها این حق را داشتم که تسهیلات بانکی دریافت کنم.

رئیس کل بیمه مرکزی به تصویب ضوابط پرداخت وام و حقوق‌های بالا به اعضای هیئت مدیره در سال‌های قبل اشاره کرد و افزود: بخشی از این ضوابط قانونی بوده ولی بخش دیگر اشتباهاتی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

همتی به پرداخت حقوق و وام‌های بالا در بیمه مرکزی اشاره کرد و گفت: در بیمه مرکزی برداشت اشتباه درباره وام وجود داشته است. طبق آیین نامه این شرکت که در سال 88 تصویب شده اعضای هیئت عامل 40 برابر و رئیس کل 45 برابر حقوق حکمی خود می‌تواند وام ضروری بگیرد.

وی ادامه داد: اما در آیین‌نامه مذکور سقفی برای وام اعضای هیئت عامل تعیین نشده ولی برای کارکنان در همان آیین‌نامه سقف دریافت وام تعیین شده است. همچنین براساس اختیاری که قانون برنامه پنجم به آن اشاره کرده فوق‌العاده خاص برای مشاغل تخصصی که با پول سروکار دارند تصویب شده بود.

به گفته رئیس کل بیمه مرکزی در بیمه مرکزی با استناد از همین اختیار تصور می‌شده که فوق‌العاده خاص به عنوان حقوق خاص باید باشد ولی بعداً دیوان محاسبات اعلام کرد که این حقوق ثابت نیست و حق با دیوان محاسبات بود.

* دستور همتی به هیات عامل در هفته اول ریاست

همتی اضافه کرد: من معتقد بودم و هستم که این حقوق‌ها و وام‌های دریافتی خلاف بوده و برداشت اشتباهی از آیین‌نامه مصوب در بیمه مرکزی است. به همین خاطر در یک هفته اولی که به این شرکت آمدم نامه نوشتم به بخش مالی مبنی براینکه 45 برابر مبالغی که بابت وام ضروری و اتومبیل به اعضای هیئت عامل پرداخت شده باید سریعاً پس گرفته شود.

وی گفت: برهمین اساس اعضای هیئت عامل و یکی از افرادی که دیگر عضو هیئت عامل نیست جمعاً یک میلیارد 640 میلیون تومان به حساب دولت بابت آنچه درسال 94 به حساب آنها واریز شده بود، برگرداندم.البته این مبلغ جدا از 210 میلیون تومانی است که بابت اضافه کاری شب عید قبل از حضور من در بیمه مرکزی از سوی اعضای هیئت عامل به حساب دولت برگشته بود.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه به اعتقاد بنده اگر اعضای هیئت مدیره شرکت‌های زیرمجموعه وزارت اقتصاد قصد دریافت وام داشته باشد باید کتباً از وزیر اقتصاد اجازه بگیرند، گفت: از دید بنده هرآنچه اضافه بر قانون به حساب اعضای هیئت عامل بیمه مرکزی پرداخت شده بود دریافت شده هرچند دو نفر از اعضای هیئت عامل این مبلغ را در قالب چک متعهد شده‌اند ولی اگر برنگردانند آنها را عزل خواهم کرد.

* رقابت ناسالم در شرکت‌های بیمه به ضرر مردم است

همتی در ادامه به تشریح وضعیت صنعت بیمه هم پرداخت و گفت: رقابت فنی به نفع بیمه‌گذار است اما آنچه هم اکنون بخصوص در رشته‌های درمان، آتش‌سوزی، باربری، مسئولیت و تا ماه قبل شخص ثالث بین شرکت های بیمه وجود داشت نه تنها رقابت ناسالم بود بلکه به بیمه گذار هم کمکی نمی‌کرد.

وی با بیان اینکه عملکرد سه ماهه صنعت بیمه نشان دهنده رشد حق بیمه به بیش از 30 درصد است، گفت: احتمالاً تا پایان سال رشد حق بیمه در همین حدود باقی خواهد ماند.

رئیس کل بیمه مرکزی به نفوذ حق بیمه در کشور اشاره کرد و گفت: اوایل سال 73 که در بیمه مرکزی حضور داشت نفوذ حق بیمه 0.34 درصد بود ولی زمانی‌که بیمه مرکزی را تحویل دادم این رشد به 2.4 درصد رسید؛ اما در دهه گذشته نفوذ بیمه به 1.9 درصد رسیده است؛ بعید می‌دانم با ارقام سال 94 نفوذ از 2 درصد بالاتر برود.

همتی میانگین نفوذ حق بیمه در منطقه را 1.7 درصد و در سطح جهان را 6.5 درصد اعلام کرد و گفت: در بخش خسارت رشد 32 درصدی طی سه ماهه گذشته مشاهده شده است ضمن آنکه در این مدت 6.9 میلیون فقره خسارت پرداخت شده است.

وی نسبت خسارت به حق بیمه در سه ماهه امسال را 62.5 درصد اعلام کرد و با بیان اینکه این مقدار قدری بالا است، گفت: در سه رشته شخص ثالث، زندگی و درمان نزدیک به 74 درصد حق بیمه طی سه ماهه اول ثبت شده است.

رئیس کل بیمه مرکزی سهم بیمه‌های دولتی و غیردولتی از بیمه را اینطور اعلام کرد که بیمه ایران 32 درصد و سایر شرکت‌های نیمه دولتی و خصوصی 68 درصد بازار بیمه را به خود اختصاص داده است.

همتی همچنین نسبت پورتفوی بیمه زندگی را 22 درصد ادعلام کرد و گفت: از این رقم 70 درصد بیمه اندوخته‌ای است بنابراین 8 درصد کل پرتفوی صنعت بیمه مربوط به بیمه زندگی پس انداز یا بیمه عمر همراه اندوخته است.