۴۰۰۰ فرد در فهرست سیاه کد فروشان اقتصادی

محمدقاسم پناهی امروز در نشست اعضای اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران در پاسخ به سؤالات اعضاء اظهار داشت: یکی از مشکلات ما در مالیات ارزش افزوده مربوط به تأمین زنجیره تولید تا مصرف است و باید کمک کنیم، تا زنجیره را از دست دلالان بگیریم و فرایندها شفاف شود.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی در پاسخ به مشکلات مطرح شده در مورد اخذ مالیات از طلا به عنوان سرمایه تولیدکنندگان صنعت طلا، تصریح کرد: در این رابطه کارگروهی از سوی رئیس سازمان تشکیل شده تا به مشکلات این صنف و مناقشات دیرینه پاسخ دهد و قطعاً دنبال حل مشکل هستیم.

وی با بیان اینکه مصوبه دولت، حضور ماشین‌آلات تولید داخل در مناطق آزاد به عنوان کالای صادراتی تلقی می‌شود، تصریح کرد: این موضوع به دلیل آن بوده تا بتوانیم تولیدات داخل را نسبت به فعالیت ماشین‌آلات خارجی در این مناطق تقویت کنیم.

پناهی در مورد اخذ مالیات ارزش افزوده مضاعف در صنعت پتروشیمی تصریح کرد: با توجه به اینکه زنجیره این صنعت به هم پیوسته بوده، مالیات مضاعف اخذ می‌شود و به عنوان یک مسؤول عنوان می‌کنم که این مالیات به صورت مضاعف گرفته نخواهد شد.

قائم مقام سازمان امور مالیاتی در مورد شرکت‌های کدفروش یادآور شد: سازمان مالیاتی لیست سیاهی از شرکت‌های اخلال‌گر در نظام اقتصادی تهیه کرده که از 100 مورد در حال حاضر به 4 هزار شرکت رسیده که در نظام اقتصادی، اخلال ایجاد می‌کند و انتشار این لیست برای اطلاع فعالان اقتصادی است. 

پناهی عنوان کرد: آنچه در معاملات ملاک‌عمل سازمان است، معامله واقعی بوده و اگر اسم شرکتی به اشتباه در آن لیست وجود داشته باشد، پاک می‌کنیم.

وی در مورد ارکان معامله نیز عنوان کرد: باید در معامله، خریدار و فروشنده واقعی جنس و استفاده از کالا مشخص باشد و معامله واقعی صورت بگیرد. در شرکتی با این شرایط حتی در لیست سیاه باشد، ملاک عمل سازمان نیست و معیار مالیات، انجام معامله واقعی است. طبق اصلاحیه جدید قانون مالیات های مستقیم معاملات بالای 5 میلیون تومان به بالا، مبلغ آن باید به حساب طرف معامله واریز شود که البته پیشنهاد ما در قانون 15 میلیون تومان بود.

در ادامه مسعود خوانساری رئیس اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: مالیات سدی برای توسعه نیست، بلکه باعث رشد بوده و از رئیس سازمان بابت ابلاغ بخشنامه مربوط به تسهیل ارز صادرکنندگان که در گذشته حرکت ظالمانه بود، تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: رشد صنعت در سال‌های اخیر منفی 2.2 درصد بوده که برای رشد این بخش فشارهای مالیاتی و تأمین اجتماعی کم شود، زیرا بخش اعظم صنعت را بنگاه‌های کوچک و متوسط تشکیل می‌دهند.

به گزارش فارس، پیش از این تا پایان سال گذشته لیست سیاه شرکت‌های کدفروش و اخلال‌گر در نظام معاملات اقتصادی حدود 3 هزار شرکت است که اکنون به گفته قائم مقام سازمان مالیاتی به 4 هزار مورد افزایش یافته است.