ربیعی: با بیکاری مزمن مواجه‌هستیم

 علی ربیعی با بیان اینکه در حال حاضر جهت گیری کار در کشور متحول شده و فعالیت ها و خدمات مولد باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند اظهارداشت: باید سمت و سوی  مشاغل آتی و دانش های نوین مورد مطالعه قرار گیرد و در این حوزه مشاغل مدرن و دانش بنیان هدفگذاری شوند تا با ارتقای سطح کمی و کیفی اشتغالی زایی در کشور دچار تحول بنیادین شود.  

وی بیان داشت: در این راستا پیمودن مسیر رشد و توسعه بدون نیروی انسانی خلاق و ماهر ممکن نیست و برای دستیابی به توسعه ماندگار نیازمند منابع انسانی کارآمد و با مهارت هستیم. ربیعی با اشاره به تغییرات دائمی محیط، اظهارداشت: آموزش های مهارتی باید با تحولات محیط انطباق پذیر باشند و سیاست های توسعه ای و اشتغالی ما باید مبتنی بر مهارت باشد.

ربیعی افزود: امروز باید کارآموزانمان غیر از مهارت های فنی، مهارت های ارتباطی و کارآفرینی را فرا بگیرند. اشتغال کانون حرکت و مهم ترین برنامه دولت تدبیر و امید است و در کنار سیاست رشد و توسعه، سیاست مبارزه با فقر را در برنامه خود دارد و امروز استراتژی توانمندسازی منابع انسانی را در این راستا دنبال می کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه با تشریح و بررسی الگوها و طرح های اجرایی اشتغال زایی، از طرح تکاپو به عنوان الگو و طرحی موفق یاد کرد و حضور انسان های خلاق و خوش فکر و هماهنگی درون بخشی و بهره مندی از نوآوری و درک تحولات جهانی در زمینه دانش و فناوری های نوین را از ویژگی های این طرح دانست.

به گفته وی، در بخش عرضه با بیکاری مزمن مواجه هستیم و این امر نیازمند ایجاد بیش از ۷۰۰ هزار شغل در سال است. وی با بیان اینکه امروز در کشور ما نوع نگرش به کار و فرهنگ کار تغییر یافته است تصریح کرد: بین انتظار از شغل و واقعیت شغل، شکاف ایجاد شده و باید همه مشاغل را مورد مطالعه و بازنگری با رویکردهای نوین قرار داد.

ربیعی از مسئولان سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور خواستار ایجاد بازآفرینی سازمانی و اجرای روش های مطابق با دانش های روز دنیا شد و بیان داشت: تحقیق و توسعه باید در سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور جایگاه خود را پیدا کند و مربیان و کارکنان این سازمان با بهره گیری از امکانات فضای مجازی و دنیای ارتباطات، دانش خود را ارتقاء دهند. وی ارائه آموزش های سیار در روستاها و مناطق محروم را از استراتژی های وزارت تعاون، کار و رفاه و سازمان فنی و حرفه ای دانست.