بهبود اقتصادی با کدام شاخص؟/ همچنان حال و روز کسبه «زار» است

گروه اقتصادی- به گزارش «افکارنیوز»، هر چه به روزهای پایانی دولت و انتخابات سال 1396 نزدیک می‌شویم، حرکت‌های شعارگونه و تبلیغاتی دولت نیز افزایش پیدا می‌کند؛ از تحلیل‌هایی که درباره وضعیت اقتصاد دارند تا آمارهایی که منتشر می‌کنند.

در حالی که عدم انتشار آمار نرخ رشد اقتصادی در ماه‌های گذشته صدای بسیاری از اقتصادیون را در آورده بود و شواهد بازار و تولید کشور حاکی از آن بود که نرخ رشد اقتصادی منفی شده است، به ناگهان به آماری اشاره کرد که شب گذشته‌اش به او رسیده بود. وی اعلام کرد: رشد اقتصادی ایران در سه ماهه اول سال 4.4 درصد بوده است.

بلافاصله پس از این اظهارنظر، مرکز آمار ایران اقدام به انتشار آمار رشد اقتصادی کرد. اما اعلام رشد اقتصادی 4.4 درصدی برای بهار 95 در شرایطی است که نرخ رشد اقتصادی در بهار 94 تنها 0.5 درصد و در پایان سال گذشته 0.9 درصد بوده و رشد 4.4 درصدی در 3‌ماه نخست امسال می‌تواند نشانه‌ای از یک جهش بزرگ اقتصادی در سال 95 باشد. اما آیا واقعا چنین اتفاقی افتاده است؟ اگرچه به نظر می‌رسد بیشترین سهم را در افزایش نرخ رشد اقتصادی، نفت داشته است.

در حال حاضر که پای صحبت و درد دل فعالان اقتصادی و بازاریان می‌نشینی، از وضعیت و شرایط سخت بازار سخن می‌گویند و همچنان از کسادی و نبود مشتری گلایه دارند. وضعیت رکود در اقتصاد کشور به حدی است که تجار و کسبه بازار به آینده امیدوار نیستند و اعتقاد دارند باید نشانه حداقلی از بهبود نرخ رشد اقتصادی را در فضای کسب‌وکار ایران حس کرد، اما به هیچ‌وجه تحرک و تغییری در بازار و تولید کشور احساس نمی‌شود.

یکی از کسبه در این خصوص می‌گوید: «هزینه‌های بالا باعث شده که به سختی بتوان کرکره‌های مغازه‌ها را بالا نگه داشت؛ چراکه کسبه ترجیح می‌دهند گاهی وقت‌ها حتی مغازه خود را باز نکنند. این در شرایطی است که اغلب کسبه بازار روزهای خود را با ورود ماموران مالیاتی شروع کرده و هر ماه هم، هزینه سنگینی بابت مغازه‌های خود می‌پردازند.»

یکی دیگر از کسبه بازار عنوان می‌کند: «برخی از مغازه‌داران برای تامین بخشی از نیازهای مالی خود و به خصوص پرداخت هزینه‌های ناشی از مالیات و بیمه، فضای مقابل مغازه خود را با هماهنگی شهرداری‌ها و فرستادگان آنها اجاره می‌دهند و مبالغی را هم می‌گیرند. در این میان قیمت هر متر مربع فضای جلوی مغازه‌ها از روزی ۵۰ هزار تومان تا ۱۰۰ هزار تومان هم متغیر است و بستگی به نوع فروشی دارد که دستفروشان انجام می‌دهند.»