در فهرست رتبه‌بندی بهترین ایرلاین‌های سال ۲۰۱۶ که توسط اسکای ترکس ارائه شده، هواپیمایی امارات (Emirates) جایگاه اول را به دست آورده است. از این هواپیمایی که دفتر مرکزی آن در شهر دبی قرار دارد در مراسم سالانه‌ی Farnborough Airshow  تقدیر شد. در ۱۵ سال اخیر، این چهارمین بار است که هواپیمایی امارات این افتخار را کسب می‌کند.

تیم کلارک، رئیس هواپیمایی امارت در این باره گفته است:

    «مفتخریم که جوایز معتبر اسکای ترکس به ما تعلق گرفته است. ما در این هواپیمایی همواره جلب رضایت مشتریان را اساس و سرلوحه‌ی همه‌ی کارهای خود قرار می‌دهیم و سخت تلاش می‌کنیم تا مشتریان، هر روز و در هر نقطه از دنیا، بهترین خاطرات را تجربه کنند. دانستن این حقیقت که این جوایز و عناوین بر اساس بررسی بازخوردهای مستقیم از جانب مسافران اهدا می‌شوند، بسیار لذت‌بخش و خوشحال‌کننده است، چرا که ما مطمئن می‌شویم تلاش‌هایمان در هواپیمایی امارات، تجربیات بی‌نظیری برای مسافران رقم زده است.»

رتبه‌بندی‌های موسسه‌ی اسکای ترکس بر اساس بازخوردهای به دست آمده از ۲/۱۹ میلیون مسافر از ۱۰۴ کشور مختلف به دست آمده‌اند. این نظرسنجی‌ها بیش از ۲۸۰ ایرلاین و ۴۱ معیار گوناگون از عملیات پرواز تا راحتی صندلی و کیفیت خدمات را در بر می‌گیرد.  در ادامه با فهرست بیست ایرلاین برتر دنیا بر اساس نتایج نظرسنجی‌های اسکای ترکس آشنا می‌شویم.

۲۰. بانکوک ایرویز (Bangkok Airways)

رتبه قبلی: ۲۳

اگر به جنوب‌شرقی آسیا سفر کرده باشید حتما نام شرکت هواپیمایی بانکوک ایرویز به گوشتان خورده است. این ایرلاین تایلندی محبوب کسانی است که سفر با هواپیماهای ایرباس و ATR را ترجیح می‌دهند. امسال این هواپیمایی نه تنها توانست در فهرست بیست ایرلاین برتر دنیا قرار بگیرد، بلکه عناوین «بهترین هواپیمایی منطقه‌ای» و «بهترین هواپیمایی منطقه‌ای در آسیا» را نیز به دست آورد.

۱۹. آستریا ایر (Austrian Airlines)

رتبه‌ قبلی: ۱۳

این هواپیمایی که بخشی از شرکت هواپیمایی آلمانی لوفت‌هانزا است، در سال‌های گذشته با کارکنانش دچار مشکل شده بود، اما این مشکلات، خللی در خدمات سطح بالای این هواپیمایی ایجاد نکرد. این ایرلاین جایزه‌ی بهترین خدمات به مشتریان را در اروپا از آن خود کرده است. این هواپیمایی حامل پرچم اتریش، از ناوگان تازه تجهیز شده‌ای شامل هواپیماهای دوربرد بوئینگ ۷۶۷-۳۰۰ER  و ۷۷۷-۲۰۰ برخوردار است که از مبدأ وین پرواز می‌کنند. مسافران پروازهای اقتصادی (اکونومی) این شرکت هواپیمایی، بهترین نمرات را به این هواپیمایی به خاطر خدمات کافی و کارآمد، کیفیت و سلامت غذاهای ارائه شده در پرواز و سرگرمی‌های متنوع داده‌اند. این ایرلاین یکی از اعضای استار الاینس (Star Alliance)، اولین و بزرگ‌ترین اتحاد شرکت‌های هواپیمایی در جهان، است.

۱۸. ویرجین استرالیا (Virgin Australia)

رتبه قبلی: ۱۶

این ایرلاین که به‌عنوان بزرگ‌ترین هواپیمایی در کارنامه‌ی فعالیت‌های میلیاردر مشهور، ریچارد برانسون در مجموعه برند ویریجن شناخته می‌شود، از زمان تاسیسش در سال ۲۰۰۰، رشد قابل توجهی در بازار مسافربری آسیا و اقیانوسیه داشته است. مثل سبک و سیاق همیشگی ویرجین، ناوگان این ایرلاین که شامل هواپیماهای ایرباس A۳۳۰ و بوئینگ ۷۷۷ است از طراحی داخلی با نورپردازی‌های زیبا و امکانات سرگرمی چون صفحه نمایش ۹ اینچی مدرن بهره می‌برد.

۱۷. ایر نیوزلند (Air New Zealand)

رتبه قبلی: ۱۷

هواپیمایی نیوزلند، همواره در جشنواره جوایز جهانی ایرلاین‌ها، در زمینه‌ی پروازهای اقتصادی، پیشتاز بوده است. ایرلاین کیوی (Kiwi)، اخیرا جوایز بخش پروازهای اکونومی نظیر بهترین کلاس و بهترین صندلی‌های کلاس پرمیوم اکونومی دنیا را به دست آورده است. این پنجمین بار است که هواپیمایی نیوزلند، جایزه بهترین کلاس پروازی پرمیوم اکونومی را از آن خود میکند.

۱۶. آسیانا (Asiana)

رتبه قبلی: ۱۱

یک بار دیگر، هواپیمایی آسیانای کره‌ی جنوبی، جوایز بهترین پروازهای اقتصادی و بهترین خدمات پرواز اکونومی را از آن خود کرد. منتقدان اسکای ترکس، بالاترین نمره را به خدمات کارکنان این شرکت داده‌اند که دفتر مرکزی آن در سئول است. ناوگان هوایی آسیانا در حال حاضر به ایرباس‌ها و جت‌های بوئینگ تقریبا جدید مجهز است.

۱۵. سوئیس اینترنشنال ایرلاینز (Swiss International Air Lines)

رتبه قبلی: ۱۴

شرکت هواپیمایی بین‌المللی سوئیس در سال ۲۰۰۲ از بقایای شرکت ورشکسته‌ی سوئیس اِیر (Swissair) به وجود آمد و در حال حاضر یکی از اعضای خانواده‌ی لوفت‌هانزا است. این شرکت هوایی که دفتر مرکزی آن در بازل واقع است، ناوگان هوایی نسبتا جوانی متشکل از هواپیماهای پهن‌پیکر ایرباس A ۳۳۰-۳۰۰ و  A۳۴۰-۳۰۰ برای پروازهای طولانی مدت در اختیار دارد.

با اینکه برخی از مسافران این هواپیمایی از عدم راحتی صندلی‌های پروازهای اکونومی یا اقتصادی شکایت دارند، بیشتر آن‌ها از خدمه‌ی پرواز این شرکت به دلیل خدمات و رفتار دوستانه راضی هستند.

۱۴. ایرفرانس (Air France)

رتبه قبلی: ۱۵

شرکت هواپیمایی ایرفرانس با صعود به رتبه‌ی چهاردهم اسکای ترکس درست یک سال بعد از بهبود ۱۰ پله‌ای و به دست آوردن افتخار بهبودیافته‌ترین ایرلاین دنیا به تجدید حیات خود ادامه می‌دهد. با اینکه شرکت با مشکلات مالی و کشمکش‌هایی با کارکنان خود دست به گریبان بود، مجموعه‌ خدمات جدیدی معرفی کرد که بسیار جالب توجه بود. یکی از این خدمات، کابینی تحت عنوان La Premiere است که شامل چهار سوییت اختصاصی فرست کلاس یا درجه یک می‌شود.

ایرفرانس، امسال دو جایزه‌ی بهترین غذاخوری پروازهای درجه یک و بهترین امکانات رفاهی پروازهای درجه یک را به دست آورد.

۱۳. تای ایرویز (Thai Airways)

رتبه قبلی: ۱۹

هواپیمایی بین‌المللی تایلند، مدت‌های مدیدی است که در زمینه‌ی کیفیت خدمات، نمونه‌ی بی‌نظیری در صنعت هواپیمایی است. تعجبی ندارد که این ایرلاین توانسته امسال چنین جایگاهی را به دست آورد. با اینکه شرکت بیشتر به پروازهای تجاری (بیزینس کلاس) و درجه یک (فرست کلاس) شهرت دارد، اما مسافران این شرکت از کیفیت بالای صندلی‌های پروازهای اکونومی نیز ابراز رضایت کرده‌اند. مسافران پروازهای اقتصادی، رفتار دوستانه‌ی خدمه‌ی پرواز و کیفیت بالای غذاها را نیز جزو مزایای این پروازها به شمار آورده‌اند. این شرکت هواپیمایی که شش پله صعود داشته، جایزه‌ی بهترین خط هوایی جهان از نظر  بهبود و اصلاح تجهیزات و بهترین خطوط هوایی جهان از لحاظ امکانات اسپا را به خانه برده است.

۱۲. هاینان ایرلاینز (Hainan Airlines)

رتبه قبلی: ۲۲

هواپیمایی هاینان که در سال ۱۹۹۳ پایه‌گذاری شده است، تنها هواپیمایی چینی است که توانسته جایگاه پنج ستاره‌ی اسکای ترکس را به دست بیاورد. با ناوگانی جدید متشکل از بیش از ۱۶۰ هواپیمای بوئینگ و ایرباس، این هواپیمایی به سرعت در حال گسترش در آسیا، اروپا و استرالیا است.

منتقدان اسکای ترکس از این هواپیمایی به خاطر خدمات بی‌نقص و کیفیت امکانات پروازهای تجاری یا بیزینس کلاس تمجید کرده‌اند.

۱۱. گارودا ایندونزیا (Garuda Indonesia)

رتبه قبلی: ۸

این هواپیمایی در سال‌های اخیر، تغییر و تحولات عمده‌ای را تجربه کرده است. این هواپیمایی حامل پرچم اندونزی، به صورت گسترده به نوسازی ناوگان خود اقدام کرده و خدمات خود را بهبود بخشیده تا بار دیگر اطمینان مسافران و هم بازرسان امنیتی را جلب کند.

مشتریان پروازهای اکونومی این شرکت، از صندلی‌های راحت و غذاهای جنوب‌شرقی آسیا که در پرواز ارائه شده‌اند، ابراز رضایت کرده‌اند. امسال مهمان‌داران این هواپیمایی جایزه‌ی بهترین خدمه‌ی کابین دنیا را به دست آورده‌اند.

۱۰. لوفت‌هانزا (Lufthansa)

رتبه قبلی: ۱۲

بزرگ‌ترین ایرلاین اروپا، سال گذشته با مشکلات زیادی در زمینه‌ی کمبود بودجه و منابع انسانی مواجه بود، اما با این حال خدمات و کیفیت کلی هواپیمایی همچنان عالی و بی‌نقص است. در واقع این شرکت اگر نگوییم بهترین است، امتیازاتی عالی در تمامی زمینه‌ها به خود اختصاص داده است.

در بیشتر بخش‌ها، خدمات پروازهای دوربرد این شرکت کیفیت مطلوبی داشته‌اند، اما بهترین نتایج این هواپیمایی مدیون هواپیماهای جدید سوپرجامبو A۳۸۰ و بین‌قاره‌ای ۷۴۸-۸ است.

این شرکت هواپیمایی ملی آلمانی، علاوه بر اینکه جزء ۱۰ شرکت برتر جهان قرار گرفت، عناوین بهترین خطوط هوایی بر فراز اقیانوس اطلس و بهترین ایرلاین غرب اروپا را نیز به دست آورد.

۹. کانتاس (Qantas)

رتبه قبلی: ۱۰

با وجود اینکه این شرکت، سال گذشته با مشکلات اقتصادی زیادی دست و پنجه نرم می‌کرد، اما خللی در کیفیت خدمات شرکت کانتاس ایجاد نشد. این شرکت به خاطر خدمات خوب به مشتریان و سرگرمی‌های درون پرواز مورد تقدیر قرار گرفته است.

علاوه بر اینها کانتاس سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی امنیت و ایمنی پروازها دارد.

۸. ای وی ای ایر (EVA Air)

رتبه قبلی: ۹

این شرکت هواپیمایی تایوانی در سال ۱۹۸۹ تاسیس شد. این شرکت، زیرمجموعه‌ی گروه اورگرین (Evergreen) غول جهانی حمل و نقل است. این شرکت که در شهر تایپه، پایتخت تایوان مستقر است، در دو دهه‌ی اخیر رشد چشمگیری داشته است و اکنون از ناوگانی قدرتمند متشکل از هواپیماهای ایرباس و هواپیماهای پهن‌پیکر بوئینگ، بهره می‌برد. این شرکت در زمینه‌ی پروازهای پرمیوم اکونومی، در صنعت هواپیمایی پیشتاز است و همچنین جایزه‌ی بهترین خطوط هوایی بر فراز اقیانوس آرام را به دست آورده است.

۷. ترکیش ایرلاینز (Turkish Airlines)

رتبه‌ قبلی: ۴

هواپیمایی ترکیش ایرلاینز حامل پرچم ترکیه و فرودگاه اصلی آن فرودگاه آتاتورک استانبول است. این هواپیمایی با داشتن قابلیت پرواز به بیش از ۱۰۰ کشور و ۲۰۰ شهر، امیدوار است به قطب حمل‌ونقل جهانی تبدیل شود. شرکت هواپیمایی ترکیش ایرلاینز یکی از اعضای استارالاینس (Star Alliance) است و برای شش سال متوالی جایزه‌ی اسکای ترکس برای بهترین ایرلاین اروپا را کسب کرده است.

به علاوه، این هواپیمایی توانسته عناوینی چون بهترین ایرلاین در جنوب اروپا، بهترین پذیرایی در پروازهای کلاس تجاری و بهترین غذاخوری سرویس تجاری را به دست آورد.  

۶. هواپیمایی اتحاد (Etihad Airways)

رتبه قبلی: ۶

هواپیمایی اتحاد، حامل پرچم امارت متحده‌ی عربی است و در ابوظبی مستقر است. هواپیماهای بوئینگ و ایرباس این هواپیمایی به بیش از ۱۰۰ مقصد، پرواز می‌کنند. این شرکت به خاطر اتاق‌ها و سوییت‌های مجللش در پروازهای تجاری و درجه یک به شهرت رسیده است. در سال ۲۰۱۶، این هواپیمایی عناوین بهترین پرواز درجه یک دنیا، بهترین صندلی پرواز درجه یک و بهترین پذیرایی داخل پرواز درجه یک را به دست آورده است.

۵. آل نیپون ایرویز (All Nippon Airways)

رتبه قبلی: ۷

شرکت آل نیپون، بزرگ‌ترین شرکت هواپیمایی بین‌المللی در ژاپن و صاحب یکی از بزرگ‌ترین ناوگان‌های بوئینگ ۷۸۷ دریم لاینرز است. این هواپیمایی که به اختصار آنا نامیده می‌شود، در زمینه‌ی پاکیزگی، خدمات و ایمنی، نمرات نسبتا کاملی از نمره‌دهندگان اسکای ترکس دریافت کرده است. هواپیماهای این شرکت دارای صندلی‌های تاشوی راحتی هستند که فضای شخصی را افزایش می‌دهند و حتی در پروازهای اکونومی از خروجی برق و درگاه USB بهره می‌برند.

این شرکت توانسته عناوین بهترین خدمات فرودگاهی دنیا و بهترین خدمات کارکنان در آسیا را به دست آورد.

۴. کاتای پاسیفیک (Cathay Pacific Airways)

رتبه قبلی: ۳

با اینکه این شرکت هواپیمایی نسبت به سال گذشته یک پله سقوط کرده، اما همچنان جایگاه خود را به‌عنوان بهترین هواپیمایی حاشیه‌ی اقیانوس آرام حفظ  کرده است. با در اختیار داشتن ناوگانی از هواپیماهای دوربرد بوئینگ ۷۷۷-۳۰۰ER و استراتژی تجارت که بر تعداد بالای پروازها تمرکز دارد، این شرکت یکی از بهترین ایرلاین‌های آسیا به شمار می‌رود.

بازرسان اسکای ترکس برای صندلی‌های راحت، کیفیت خدمات و سرگرمی‌های داخل پرواز، نمرات بالایی به این هواپیمایی داده‌اند. این شرکت همچنین برنده‌ی جوایز بهترین خطوط هوایی جهان از لحاظ پاکیزگی کابین و بهترین سالن‌های هواپیما در پروازهای درجه یک را به دست آورده است.

۳. سنگاپور ایرلاینز (Singapore Airlines)

رتبه قبلی: ۲

خدمات برجسته و مطلوب هواپیمایی سنگاپور، شرایطی بی‌نظیر را برای یک سفر لذت‌بخش فراهم می‌کند. پروازی که خدمه‌ی مجرب آن با نهایت ادب و احترام با مسافران برخورد می‌کنند. تلویزیون‌های شخصی و انتخاب‌های متعدد برای سرگرمی در طول پرواز، تنها چند نمونه از خدمات پروازهای اقتصادی این شرکت هستند.

فرودگاه اصلی این شرکت، فرودگاه بین‌المللی چانگی سنگاپور است که بهترین امکانات را دارد و از طرف اسکای ترکس چهار سال پیاپی به‌عنوان بهترین فرودگاه جهان انتخاب شده است.

این شرکت توانسته جوایز بهترین ایرلاین آسیا و بهترین صندلی پروازهای تجاری را به دست آورد.

۲. قطر ایرویز (Qatar Airways)

رتبه قبلی: ۱

هواپیمایی قطر پس از اینکه سال گذشته رتبه‌ی اول این فهرست را به دست آورد، امسال در جایگاه دوم قرار گرفت. این هواپیمایی که در دوحه مستقر است، بابت صندلی‌های راحت و سرگرمی‌های داخل پرواز، مورد ستایش بازرسان اسکای ترکس قرار گرفته است. در واقع این هواپیمایی عنوان بهترین صندلی‌های پرواز تجاری را از آن خود کرده است. مهمانان پرواز اکونومی از امکاناتی چون قابلیت اتصال گوشی هوشمند و تبلتشان به صفحه‌ی نمایش شخصی لذت می‌برند. این شرکت به بیش از ۱۲۵ مقصد در سراسر دنیا پرواز دارد و در حال گسترش خدماتش از قطر به ۵۰ مقصد جدید شامل پروازهای مستقیم به لس‌آنجلس، میامی و دالاس است.

علاوه بر کسب عنوان دوم این فهرست، هواپیمایی قطر، به جایزه‌ی بهترین پرواز تجاری دنیا و بهترین سالن پرواز تجاری جهان دست یافته است.

۱. هواپیمایی امارات (Emirates)

رتبه قبلی: ۵

در طی سی سال گذشته، هواپیمایی امارات مستقر در دبی، به یکی از پیشگامان پروازهای دوربرد در دنیا تبدیل شده است. فرودگاه اختصاصی این شرکت، فرودگاه بین‌المللی دبی است و بزرگ‌ترین ناوگان هوایی متشکل از ایرباس A۳۸۰ سوپرجامبو و جت‌های پهن‌پیکر بوئینگ ۷۷۷ را در اختیار دارد.

خدمات پیشرفته و عالی سرگرمی این شرکت شامل مجموعه‌ی بزرگی از فیلم‌ها و آثار موسیقی است و امکان مشاهده‌ی برنامه‌های زنده‌ی تلویزیونی و مسابقات ورزشی از مزایای آن محسوب می‌شود. در حقیقت، هواپیمایی امارات در طول ۱۲ سال توانسته است جایزه‌ی بهترین خدمات سرگرمی در طول پرواز را از اسکای ترکس دریافت کند.