هدایت‌الله خادمی اظهار داشت: امروز جلسه غیرعلنی مجلس با حضور وزیر نفت برگزار شد و آقای زنگنه در این جلسه همان صحبت‌های همیشگی خود در مورد مدل جدید و ابداعی قراردادهای نفتی را ارائه داد.

وی افزود: به نظر می‌رسد به‌گونه‌ای این جلسه برنامه ریزی شده بود که آقای وزیر بیاید و حرفهای خود را یکطرفه در خصوص لزوم جذب سرمایه و اینکه ایرادات برطرف شده و ما باید هرچه زودتر میادین را توسعه دهیم بگوید و نمایندگان نیز بدون آنکه الگو و مدلی در دست داشته باشند، با شنیدن این حرفها بگویند خوب، این حرفها که درست است، می‌گویند ایرادات برطرف شده و ما نیاز داریم میادین‌مان توسعه یابد، پس همه چیز خوب است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس دهم تصریح کرد: چهارشنبه گذشته که در هیئت تطبیق مجلس بودیم، آنها هم عجله داشتند که زودتر مدل قراردادی را تأیید کنند، امروز هم با عجله همه چیز بیان شد که بگویند که در مجلس هم مسئله قراردادها را مطرح کرده‌ایم، برخی نمایندگان هم از ابتدای جلسه در تأیید حرفهای وزیر نفت پیشگام بودند و انگار ابر و باد و مه و خورشید و فلک در کارند که توتال بیاید و میادین کم‌ریسک ایران برای توسعه را برای سالهای سال در دست بگیرد.

وی ادامه داد: به‌سختی توانستم وقتی برای صحبت بگیرم، در واقع وقت یکی از دوستان بود که به من داد و از زمانی که بلند شدم تا بروم در جایگاه وقت من محاسبه شد و کلاً 4 دقیقه وقت به من به‌عنوان منتقد دادند که حرفهای خودم را بیان کنم؛ در این 4 دقیقه تمامی مسائل مهم را سعی کردم خلاصه بگویم و از وزیر پاسخ بخواهم، از قبیل اینکه دولتی که 4 سال یا 8 سال است چطور می‌خواهد برای 40 ــ 30 سال آینده کشور تعهدی ایجاد کند که به‌صلاح نیست؛ چطور می‌خواهید 50 درصد از حق تصمیم‌گیری روی میادین را به شرکت‌های خارجی بدهید و این‌گونه حاکمیت بر مخازن را از دست بدهید؟ چرا به‌جای میادین کم‌ریسکی چون آزادگان جنوبی و یاران، قراردادها را برای لایه نفتی پارس جنوبی و فرزاد A تنظیم نمی‌کنید؟ چطور موضوع انتقال تکنولوژی را که تاکنون در قراردادهای خارجی نفت محقق نشده، با ابزار ناکارآمد IPC می‌خواهید محقق کنید؟ و موارد دیگری که عنوان شد اما وزیر نفت وقتی برای پاسخگویی پشت تریبون آمد به‌جای پاسخگویی به این موارد، مسائل کلی را مطرح کرد که همه تأیید کنند و وارد پاسخگویی به ایرادات اساسی گرفته شده به IPC نشد.

خادمی با بیان اینکه "نیاز 150 میلیارد دلاری صنعت نفت برای توسعه بزرگنمایی شده است"، گفت: اینکه با بیان یک‌سری واضحات و آمار کلی بخواهند مدل قراردادهای نفتی را توجیه کنند، در حالی که هیچ متنی در اختیار نمایندگان نیست و بگویند "ایرادات را برطرف کردیم"، در حالی که متنی که ایرادات در آن برطرف شده باشد نداریم، اصلاً منطقی نیست، اما می‌بینیم که این روند غیرمنطقی در صحن مجلس پیگیری شد و دو سه نماینده هم که به‌عنوان منتقد صحبت کردند پاسخ سؤالاتشان داده نشد.

وی افزود: متأسفانه دولت فعلی دارد مدل قراردادی را در نفت پیاده سازی می‌کند که خام‌فروشی را برای سالهای طولانی الزام‌آور می‌کند تا هزینه‌هایی که شرکت‌های خارجی کرده‌اند، برگردد و از طرفی چیزی جز افزایش تولیدی که نه مباحث تولید صیانتی در آن دیده شده و نه مباحث انتقال فناوری در آن ممکن است، نصیب کشور نمی‌شود.

نماینده مردم ایذه و باغملک در پاسخ به اینکه "جلسه غیرعلنی امروز مجلس چه نتیجه‌ای در بر داشت؟"، گفت: تقریباً هیچ! وزیر نفت صحبت‌هایی را مطرح کرد و نمایندگانی این صحبت‌ها را تأیید کردند و پاسخی هم به منتقدان داده نشد و رأی‌گیری هم انجام نشد و جلسه تمام شد.

وی افزود: به نظر می‌رسد همه چیز برنامه ریزی شده بود، اکنون دولت می‌گوید که "ما در مجلس هم حاضر شدیم و پاسخ دادیم" و تلاش می‌شود که دیگر نیازی به مجلس نباشد، در زمانی هم این جلسه برگزار شده که مجلس هفته آینده به تعطیلات می‌رود و زمان مناسبی برای اقدام در جهت عقد قراردادها بر اساس مدل IPC است.

خادمی خاطرنشان کرد: البته من و دیگر منتقدان این مدل قراردادی، نسبت به موضع خود عقب نشینی نمی‌کنیم و تلاش می‌کنیم تا مدل IPC یا اجرایی نشود و یا حداقل اصلاحات مورد نیاز در آن انجام شود.

وی افزود: ایرادات اساسی به ساختار IPC به‌خلاف گفته مسئولان وزارت نفت و برخی مسئولان دولت، هنوز رفع نشده و این ساختار نیاز به اصلاح دارد.