اسباب‌کشی قطر از بازار گاز اروپا

 قیمت اکثر شاخص‌های معتبر بازار نفت هر چند در معلاملات منتهی به هشتم اوت سال جاری میلادی افزایش بیش از ۲ دلاری را تجربه کرد اما بهای گاز طبیعی در بازارهای منطقه‌ای جهان روندی رو به کاهش را پشت سر می‌گذارد.

بر این اساس همزمان با آغاز موج جدید سقوط آزاد قیمت گاز در بازارهای آسیایی و اروپایی، در بازار شمال شرقی آسیا بهای هر میلیون «بی تی یو» تک محموله گاز طبیعی با کاهشی ۶۰ سنتی در محدوده پنج دلار و ۷۵ سنت داد و ستد شد.

علاوه بر این در بازار جنوب غربی اروپا هم بهای هر میلیون «بی تی یو» گاز طبیعی با ۲۵ سنت کاهش در محدوده چهار دلار و ۷۵ سنت معامله شده است.

در بازار NBP انگلیس هم روند رو به کاهش قیمت گاز متاثر از آسیا ادامه یافت و در معاملات منتهی به هشتم اوت، قیمت گاز طبیعی با ۲۴ سنت کاهش در محدوده چهار دلار و ۳۳ سنت به مشتریان عرضه شده است.

در بازار هنری هاب آمریکا هم قیمت گاز ارزان‌تر شد و با ۲ سنت کاهش در محدوده دو دلار و ۸۳ سنت معامله شد تا آمریکا به ارزان قیمت ترین بازار فروش و عرضه گاز جهان تبدیل شود.

در شرایط فعلی تضعیف تقاضا به ویژه از سوی ژاپن و کره جنوبی و پیشی گرفتن عرضه و به ویژه افزایش مازاد عرضه گاز در بازار مهمترین عامل سقوط آزاد این حامل انرژی پاک به شمار می‌رود.

قطر برای گاز ایران در اروپا جا باز کرد

به گزارش مهر، یکی از مهمترین تحولات هفته‌های اخیر بازار گاز فرار قطر به عنوان بزرگترین تولیدکننده LNG جهان از بازار گاز اروپا و جایگزین شدن سایر کشورهایی همچون الجزایر است.

گزارش مدیریت امور اوپک و ارتباط با مجامع انرژی ایران نشان می‌دهد که در طول هفت ماهه نخست سال جاری با وجود افزایش واردات LNG به کشورهای اروپایی اما سهم صادرات LNG قطر به ویژه در بلژیک با کاهش همراه شده است.

در طول هفت ماهه نخست سال جاری میلادی حجم واردات LNG کشورهای اروپایی به بیش از ۲۰ میلیون و ۵۶۰ هزار تن افزایش یافته و با وجود کاهش صادرات LNG قطر به بلژیک اما صادرات LNG الجزایر با افزایش همراه بوده است.

از سوی دیگر درحالی حجم صادرات LNG قطر به اروپا کاهش یافته که بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته صادرات LNG به کشورهای اروپایی را یکی از سیاست های تجارت گاز ایران در دوران پسابرجام اعلام کرده و یادآور شده است: برنامه‌ریزی برای حضور ایران در بازار LNG اروپا آغاز شده است.

به عبارت دیگر به نظر می رسد قطر با افزایش صادرات LNG به هند و امضای قراردادهای جدید فروش گاز با کشورهای مصر، پاکستان، اردن عملا صحنه بازار LNG اروپا را خالی کرده تا جا برای گازهای ایران در این بازار استراتژیک اقتصادی در پسابرجام بازتر شود.

نکته قابل توجه آن است که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون لهستان و لیتوانی هم به جمع مشتریان و واردکنندگان LNG اروپا پیوسته تا عملا تقاضا برای واردات LNG در سطح قاره سبز بالا بماند.