بروز پدیده «بگم‌بگم» در دولت یازدهم/ اختلاف در تیم اقتصادی دولت بالا گرفت

گروه اقتصادی- به نظر می‌رسد هر چه به ماه‌های پایانی دولت نزدیک می‌شود، مقامات ارشد دولت یازدهم نیز اختلاف درونی خود را علنی می‌کنند؛ این موضوع را کاملا می‌شود از صحبت‌ها و تغییرات درون وزارتخانه‌ها مشاهده کرد.

به گزارش افکارنیوز، اکبر ترکان، مشاور رییس‌جمهور و رییس دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور در تازه‌ترین اظهارنظر خود، در واکنش شدید به اظهارات وزیر صنعت که مناطق آزاد را گلوگاه قاچاق خوانده بود، با حالتی اخطارگویانه عنوان کرد: «آقای نعمت‌زاده بدون اطلاع و بی‌هوا حرف می‌زند. آیا خوب است من مطالبی را در خصوص ایشان بیان کنم؟! بنده خجالت می‌کشم یک‌سری مسایل را در خصوص ایشان به زبان آورم.»

وی خطاب به وزیر صنعت، معدن و تجارت تاکید کرد: «نعمت‌زاده مواظف حرف زدنش باشد؛ وگرنه از کوره در می‌روم و چیزهایی را می‌گویم!»

اگرچه در مقابل، محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت که به نظر می‌رسید از درون دولت به آنها هشدار داده شده بود که داستان را به یک نوعی تمام کنند، در جمع خبرنگاران عنوان کرد: «برادر خوب ما بالاخره یک حرف‌هایی زده و خودش باید جواب‌گو باشد. ما از ایشان گله و شکایت نداریم.»

وی در عین حال، دلیل رفتار ترکان را رسانه‌ها دانست و گفت: «من فکر می‌کنم شما به عنوان خبرنگار این‌قدر از ایشان سوال کردید که ایشان را عصبانی کردید و از کوره در رفت. به طور قطع ایشان سوء نظری ندارد.»

اما نکته‌ای که در این میان مطرح است، این‌که در حالی که دولت یازدهم یکی از منتقدان نوع رفتار دولت احمدی‌نژاد بود و از واژه‌های «بگم‌بگم» بسیار انتقاد می‌کرد، این روزها خود دچار آن مشکل شده و شاهد برخوردهای تند و با ادبیات غیرمودبانه از سوی مسوولان علیه یکدیگر هستیم.

نخستین برداشتی که از این نوع تقابل به ذهن مخاطب متبادر می‌شود، فقدان انسجام و حتی فقدان منطق و ادبیات محترمانه در تعامل میان بخشی از اعضای هیات دولت است. به‌هرحال متاسفانه با نگاهی دقیق به وضعیت دولت، به این نتیجه تلخ خواهیم رسید که تضاد اندیشه اقتصادی در دولت تدبیر و امید نه‌تنها حل نشده، بلکه شکل حادتری نیز به خود گرفته است.

مریم فکری