دارایی هایی که از بابک زنجانی به نفت رسید

بیژن نامدار زنگنه صبح امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده خوراک مناسبی برای واحدهای پتروشیمی در حال تامین شدن است، گفت: امیدواریم واحدهای پتروشیمی امسال و یا اوایل سال آینده به مدار تولید برسند که در نتیجه این امر ارزش افزوده بیشتری برای کشور ایجاد خواهد شد.

وزیر نفت با اشاره به پروژه‌های پالایشی در سیراف گفت: این پروژه‌ها هم اکنون از پیشرفت 10 درصدی عبور کرده‌اند و برخی از آنها لایسنس‌های خود را دریاف کرده و طراحی پایه آن انجام شده است. 

وی با اشاره به مذاکراتی که از دیروز مسئولین فازهای گازی پارس جنوبی با وی داشته‌اند ،‌خاطرنشان کرد: 10ها میلیارد دلار برای صنایع پایین دستی سرمایه‌گذاری شده که خوراک مورد نیاز این واحدها نیز قرار است تامین شود.

اولین تولید از لایه نفتی پارس جنوبی تا پایان امسال

وی با اشاره به لایه نفتی پارس جنوبی گفت: امیدوارم امسال قبل از پایان سال اولین تولید از لایه نفتی پارس جنوبی صورت پذیرد که یکی از اولویت‌های صنعت نفت در قراردادهای نفتی همین لایه نفتی است. 

زنگنه با اشاره به اینکه سال گذشته 40 هزار میلیارد تومان از قبیل یارانه و مالیات بر ارزش افزوده به خزانه واریز کردیم، اظهار داشت: یکی از مواردی که صنعت نفت با آن دست به گریبان است همین پرداخت یارانه‌های نقدی است.

اصلاحات قراردادهای جدید این هفته در دولت اعمال می‌شود

وی با اشاره به آخرین وضعیت قراردادهای صنعت نفت گفت: پس از مذاکراتی که در مجلس انجام شد، قرار شد اصلاحات قراردادهای صنعت نفت انجام شود که این اصلاحات هفته آینده در دولت اعمال خواهد شد و پس از آن این قراردادها برای بررسی به مجلس ارسال می‌شود. 

وی با اشاره به اینکه قراردادهای جدید صنعت نفت یک نوع قراردادهای بیع متقابل است،گفت: حتی اگر قرار بود قراردادهای بیع متقابل را نیز اجرا می‌کردیم باید نظرات خود را به صحن مجلس می‌فرستادیم. 

زنگنه با تاکید بر اینکه پس از گفت‌وگوهای صورت گرفته در مجلس اکثریت نمایندگان از توضیحات ما قانع شدند، گفت: فقط تعداد کمی مخالف وجود داشت که البته این موارد نیز قابل حل شدن است.

وی با تاکید بر اینکه قراردادها نیاز به تصویب مجلس ندارد، گفت: باید شرایط عمومی قراردادها تهیه شود و بر اساس قانون یک نسخه از آن به صورت محرمانه و طبقه‌بندی شده به مجلس ارسال خواهد شد که البته این موضوع مدت زمان طولانی نخواهد انجامید و ما سعی داریم هر چه سریع‌تر پیش‌نویس این قراردادها را تضمین کنیم.

وضعیت طرح‌های اقتصاد مقاومتی در نفت

این مقام مسئول با اشاره به طرح‌های اقتصاد مقاومتی در حال اجرا شدن صنعت نفت گفت: اولین طرح افزایش تولید از پارس جنوبی است که از ابتدای دولت تا کنون 150 میلیون متر مکعب به تولید گاز پارس جنوبی افزوده شده است و تا پایان امسال نیز تولید گاز از این میدان مشترک را به میزان 85 میلیون متر مکعب افزایش می‌دهیم.

وی با اشاره به تولید نفت از غرب کارون گفت: تولید از این میادین مشترک نفتی نیز 3 برابر شده که تا پایان سال تولید نفت از این منطقه به 280 هزار بشکه در روز خواهد رسید.

زنگنه با اشاره به تکمیل فازهای باقیمانده پارس جنوبی و تعیین تکلیف شدن فاز 11و همچنین لایه نفتی پارس جنوبی گفت: یکی از اولویت‌های اصلی وزارت نفت همین موارد است که انتظار داریم هر چه زودتر نیز این موضوعات تعیین تکلیف شود. 

وی با اشاره به انتقال توسعه فناوری در بخش بالادست صنعت نفت گفت: برای 20 میدان و 52 مخزن با 9 دانشگاه تفاهم‌نامه‌هایی را امضا کرده‌ایم که این موارد نیز در حال پیگیری است. 

وعده راه‌اندازی اولین خط تولید بنزین از ستاره خلیج فارس تا پایان سال

به گفته زنگنه راه‌اندازی اولین خط تولید بنزین از پالایشگاه ستاره خلیج فارس تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید که در کنار تکمیل 12 مجتمع پتروشیمی می‌تواند یکی از مصادیق اقتصاد مقاومتی در صنعت نفت باشد. 

ناامنی صادرات گاز به عراق را به تاخیر انداخت

زنگنه با اشاره به صادرات گاز ایران به عراق گفت: تمام مراحل انجام صادرات گاز ایران به عراق آماده شده است اما ناامنی‌هایی که در کشور عراق وجود دارد موجب شده است که این طرح به تاخیر بیفتد. 

وی با اشاره به دستوراتی که در خصوص رعایت مسائل HSE (بهداشت،‌ایمنی، محیط زیست) داده شده است،‌گفت: یکی از وظایفی که شرکت‌های فعال در صنعت نفت باید رعایت کنند، اجرا و استقرار دقیق این سامانه است که در کنار آن آموزش و تجهیزات و مانور یکی از الزامات است ولی متاسفانه ما ابزاری نداریم که به شرکت‌ها اجرای این الزامات را وادار کنیم.

وی با اشاره به سیستم رگولاتوری و تنظیم مقررات گفت: در حال تدوین این سیستم هستیم که پس از تدوین و تصویب در هیأت دولت این خلاء را پر خواهیم کرد که می‌تواند در این زمینه کمک حال ما باشد. 

دو ابلاغیه برای ایمنی در صنایع نفتی

زنگنه با اشاره به ابلاغیه‌هایی که در خصوص رعایت HSE ارسال کرده‌ است، تصریح کرد: اولین ابلاغیه این بود که مدیران مناطق نفتی پروازی نباشند تا بتوان در شرایط لازم به آنها دسترسی پیدا کرد اما ابلاغیه دیگر این است که اگر دستورات ایمنی رعایت نشود من قطعا دستور خواهم داد که خوراک واحدها قطع شود که در جلسات و صحبت‌های مختلف این موضوع را بیان کرده‌ام. 

2600 میلیارد تومان دارایی زنجانی به نفت رسید/ وصول یک چهارم مطالبات

وی در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس با اشاره به تعیین تکلیف شدن 2 هزار میلیارد تومان از بدهی بابک زنجانی گفت: من در ابتدا از دستگاه قضایی تشکر می‌کنم اما باید بگویم آنچه که در اختیار ما قرار می‌گیرد پول نقد نیست بلکه اموال مختلفی است که حدود هزار و 600 میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده و پس از مزایده که البته کار سختی است این پول به دست ما می‌رسد. 

وی ادامه داد: همچنین مبلغ 79 میلیون دلار نیز از بدهی آقای زنجانی قرار است به صنعت نفت بازگردد که در مجموع این رقم چیزی حدود 2 هزار میلیارد تومان می‌شود و کمتر از یک چهارم بدهی بابک زنجانی به صنعت نفت است.

شرکت ایران در اجلاس الجزایر/ از مدیریت بازار نفت حمایت می‌کنیم

زنگنه در ادامه این نشست با اشاره به اجلاس IEF که در تاریخ‌های هفتم و هشتم مهر ماه در الجزایر برگزار می‌شود، گفت: ما نیز در این اجلاس شرکت خواهیم کرد. و از هر اقدامی که برای مدیریت بازار نفت صورت پذیرد حمایت می‌کنیم. 

به گفته وزیر نفت ایران در بی‌ثباتی بازار نفت هیچ نقشی نداشته است و انتظار ما بر این است که آن کسانی که بازار را بی‌ثبات کرده‌اند باید ثبات را بازگردانند و ما از بازگشت ثبات استقبال می‌کنیم.

زنگنه اظهار کرد: من بارها اعلام کرده‌ام ایران باید به سهم تولید نفت خود به قبل از تحریم‌ها بازگردد، این یک مسئله ملی است که باید کسانی که ثبات بازار را به هم ریخته‌اند آن را درک کنند. 

به گفته وزیر نفت بر اساس تصمیم‌گیری نمایندگان مجلس حذف و یا نگه داشتن کارت سوخت در اختیار دولت قرار گرفته که بر اساس تصمیم دولت قرار است کارت سوخت فقط در توزیع گازوئیل استفاده شود و در بنزین کارایی نخواهد داشت.

این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به سرمایه‌گذاری‌های لازم در صنعت نفت گفت: متاسفانه عده‌ای در داخل سعی می‌کنند بگویند که ایران امنیت ندارد که اگر لازم باشد من روزی آن را معرفی خواهم کرد.

پول نفتکش‌ها را از فرد یونانی پس گرفتیم

زنگنه ادامه داد: این افراد حتی با کشورهای خارجی رایزنی می‌کنند که در ایران سرمایه‌گذاری نکنند، اما باید گفت که ایران در منطقه یکی از باثبات‌ترین کشورهاست و کشورهای خارجی می‌توانند با خیال آسوده در ایران سرمایه‌گذاری کنند. 

وی همچنین با اشاره به موضوع گم شدن نفتکش‌ها گفت: این یکی از موضوعات عجیب و قریب بود به طوری که یک یونانی تعدادی نفتکش خرید اما به دلایلی نتوانست آن طور که باید عمل کند و مشکلات بعدی ایجاد شد، خوشبختانه این فرد بازداشت شد و پولی که به او داده شد بازگردانده شده است.

زنگنه گفت: این موضوع و یا موضوعاتی از این قبیل ممکن است فساد اقتصادی نباشد اما بی‌انضباطی بوده که بی‌انضباطی می‌تواند منجر به فساد شود.

ریزش پول نفت در دوران تحریم

وی یکی از مصادیقی که در دوران تحریم گریبانگیر صنعت نفت ایران بود را ریزش پول نفت فروخته شده به خارج عنوان کرد به طوری که برخی از کشورها که نفت ایران را می‌خریدند به دلایل تحریم نمی‌توانستند تمام آن پول را پرداخت کنند و این پول ریزش داشت که ضررهای زیادی را به ملت وارد کرد.

وی با اشاره به اینکه هم اکنون در هیچ جا ریزش پول نداریم گفت: تنها جایی که این ریزش پس از برجام نیز وجود داشته است، معامله با چینی‌هاست که بعد از سفر وزیر اقتصاد به چین و رایزنی با دوستان چینی ما امیدوارم این موضوع حل شود و در این کشور نیز دیگر ریزش پول نداشته باشیم.

زنگنه در بخش دیگری از صحبت‌هایش با اشاره به نصب سکوهای پارس جنوبی گفت:‌امسال سکوهایی از شرکت تاسیسات دریایی و ایزوایکو در خلیج فارس نصب شد که به زودی سکوی فارس 21 نیز به محل این فاز در خلیج فارس منتقل می‌شود. انتظار داریم با اجرای پروژه‌های جدید دریایی مانند لایه نفتی، فاز 11 و میادین فرزاد A و B،‌پروژه‌های جدید برای این شرکت‌ها تعریف شود. 

معرفی پرونده‌های مفاسد نفتی به قوه قضائیه

وی با اشاره به برخی از پرونده‌هایی که نشان‌دهنده بی‌انضباطی مالی هستند، گفت: پرونده دکل و خریدهای مشابه مانند نفتکش‌ها و همچنین خرید قیر یکی از این موارد است که برخی از آنها را به دستگاه قضایی معرفی کرده‌ایم. 

وی با اشاره به اینکه بیش از 50 میلیارد دلار به بانک مرکزی بدهکاریم، گفت: این یکی دیگر از مواردی است که نشان می‌دهد صنعت نفت به مجموعه دولت بدهکار است. 

وی در پایان با اشاره به تولید گاز از پارس جنوبی گفت: قطر به صورت تجمعی 2 هزار و 400 میلیارد متر مکعب گاز از پارس جنوبی تولید کرده است که آخر امسال ایران از نظر تولید روزانه با قطر برابر خواهد شد اما هرگز نمی‌تواند تولید گاز از نظر تجمعی را جبران کند. 

زنگنه اظهار کرد: حدود 7-8 هزار میلیارد تومان برای گازرسانی به شهرها، روستاها و نیروگاه‌ها در دولت تخصیص داده شد که این موضوع موجب شد تا سوخت مایه ما آزاد شود و بتوانیم حجم قابل توجهی سوخت مایه برای صادرات داشته باشیم. به طوری که هم اکنون ظرفیت صادرات روزانه 20 میلیون لیتر گازوئیل را داریم اما زیرساخت‌های ما اجازه صادرات چنین حجمی را نمی‌دهد.