تازه ترین اطلاعات وزارت بازرگانی دولت ایالات متحده نشان می دهد واردات آمریکا از ایران، تنها در شش ماهه نخست سال جاری میلادی، در مقایسه با کل سال گذشته، سه برابر افزایش داشته است.

 

از ژانویه (دی) تا ژوئن (تیر) امسال میزان واردات کالا از ایران به ایالات متحده ۳۶.۹ میلیون دلار ارزش داشته که این رقم سه برابر کل واردات آمریکا از ایران در سال ۲۰۱۵ است. در سال ۲۰۱۵ آمریکا واردات کالا از ایران به ارزش ۱۰.۸ میلیون دلار داشت.

 

به نوشته صدای آمریکا، اطلاعات اداره آمار ایالات متحده آمریکا که بخشی از وزارت بازرگانی است، نشان می دهد ساختار واردات آمریکا از ایران هم در پی برداشتن تحریم ها تغییراتی داشته است.

 

سال گذشته تنها مقوله وارداتی از ایران "آثار هنری و عتیقه جات" بود. اما امسال تنوع بیشتری دیده می شود. از جمله فرش و قالیچه به ارزش ۲۹.۵ میلیون دلار، مواد غذایی به ارزش ۳۳۶ هزار دلار، محصولات کشاورزی به ارزش ۶۶ هزار دلار، محصولات چاپی و موارد مرتبط به ارزش ۶۴ هزار دلار در طبقه بندی اقلام وارداتی از ایران به آمریکا ثبت شده اند.

 

در بخش واردات مواد غذایی از ایران در سال جاری میلادی، ادویه جات و عصاره ها به ارزش ۱۷۸ هزار دلار، مواد غذایی خشک و خشکبار به ارزش ۱۱۱ هزار دلار، کنسرو میوه و سبزیجات به ارزش ۲۱ هزار دلار ثبت شده است.

 

در سال ۲۰۱۴، واردات هیچ کالایی از ایران در وزارت بازرگانی آمریکا ثبت نشده است.