بازار خودرو به‌هم ریخت/ نگرانی فعالان بازار از تعمیق رکود در معاملات

گروه اقتصادی- در روزهای گذشته خودروسازان در اقدامی ناگهانی و دور از انتظار، نسبت به افزایش قیمت برخی خودروهای خود اقدام کردند.

به گزارش افکارنیوز، این موضوع باعث شد که بازار خودرو با تلاطم مواجه شود؛ به طوری که گزارش‌های میدانی حاکی از آن است که قیمت‌ها بعضا تا یک میلیون تومان نیز افزایش یافته است.

اگرچه افزایش قیمت برخی خودروها طبق گفته خودروسازان به دنبال مجوز چند ماه گذشته شورای رقابت و قانونی بوده، اما در شرایط رکودی و بی‌رونق بازار خودرو، به طور قطع بازار را به کما خواهد برد؛ البته شواهد بازار پیداست که دچار کپ شده و هنگ کرده است.

بنا به این گزارش، در روزهای گذشته براساس خواسته خودروسازان، قیمت چهار محصول تیبا، وانت پراید و برلیانس H220 و H230 (صندوق‌دار و هاچ‌بک) تا حد یک میلیون تومان افزایش پیدا کرد و نیز شنیده شد قیمت لیفان820 حدود 8 میلیون تومان، جک J5 دنده‌ای 2 میلیون تومان و اتوماتیک 200 هزار تومان گران شده است.

در واکنش به این اقدام خودروسازان، نایب رییس اتحادیه صنف اتومبیل‌داران و فروشندگان خودرو تاکید کرده است: «بازار خودرو همچنان در رکود کامل به سر می‌برد و فصل تابستان همواره جزو فصل‌هایی بود که معاملات خودرو رونق می‌گرفت، اما متاسفانه امسال با گذشت دو ماه از سال بازار هیچ تکانی نخورده است و یک مقدار خرید و فروش جزئی روی خودروهای دست دوم وجود دارد.»

به اعتقاد وی، «به طور قطع کاهش تولید توسط خودروسازان به دلیل تعطیلات 15 روزه تابستانی و افزایش قیمت‌های صورت گرفته، روی افزایش قیمت برخی خودروها در بازار اثرگذار خواهد بود و این موضوع منجر به رکود بیشتر در بازار معاملات می‌شود.»

به اعتقاد قاسمیان، «با گذشت حدود دو سال از آغاز رکود در بازار خودرو، بازار هیچ کششی برای افزایش قیمت ندارد.»

بنا به این گزارش، مقایسه قیمت خودروهای داخلی و وارداتی در 7 روز گذشته نشان می‌دهد که قیمت برخی از خودروهای داخلی یک هفته بعد از افزایش رسمی قیمت‌ها از سوی خودروسازان در بازار نیز با افزایش مواجه شد؛ به طوری که امروز قیمت 7 خودروی داخلی در بازار تا 700 هزار تومان افزایش یافته است.

در بازار خودروهای داخلی پژو 405، تندر 90 ایران خودرو و دنا با 500 هزار تومان، سایپا SE 111 و 131 به ترتیب با 400 و 700 هزار تومان، تیبا SE با 700 هزار تومان و پژو 206 تیپ 2 با 300 هزار تومان افزایش قیمت در بازار مواجه شده است.

از سوی دیگر تندر 90 اتوماتیک با 400 هزار تومان و پژو 206 تیپ 5 با 300 هزار تومان کاهش قیمت در بازار مواجه شدند.

در این مدت در بازار خودروهای پرفروش وارداتی شاهد تغییر قیمت خاصی نبودیم و فقط کیا اسپورتیج نسبت به 7 روز گذشته افزایش با افزایش قیمت 5 میلیون تومانی مواجه شده است.

مریم فکری