پایگاه اینترنتی سیکینگ آلفا در گزارشی به قلم "رابرت باسلگو" نوشت: بلوف سازمان اوپک درباره احتمال کاهش تولیدات نفتی موجب شد تقاضا برای خرید طلای سیاه افزایش یابد؛ اما این موضوع نتوانست رونق چندانی به بهای آن ببخشد.

 

در ادامه این گزارش آمده است: بهای آتی نفت در هفته منتهی به 23 اوت (2 شهریور) با 1.52 دلار افزایش در هر بشکه (معادل 3.2 درصد) روند آرامی را در مسیر رشد پیش گرفت؛ اما معاملات روز جمعه با 46 سنت کاهش، 47 دلار و 64 سنت در هر بشکه به کار خود پایان داد.

 

در هفته یاد شده، سرمایه‌گذاران خرد به سمت خرید نفت آتی روی آوردند و 66 میلیون بشکه نفت آتی را پیش خرید کردند. این حجم در دو هفته گذشته به 123 میلیون بشکه نفت رسیده بود. رکورد بالاترین خرید نفت آتی در مدت یک هفته به سال 2006 بازمی‌گردد که در جریان آن 84 میلیون بشکه نفت پیش خرید شده بود.

 

باوجود خریدهای یاد شده، بهای نفت فقط 5 دلار بیشتر از زمانی است که دبیرکل سازمان اوپک اعلام کرد در روزهای پایانی سپتامبر برای مذاکره درمورد کاهش تولیدات نفتی تشکیل جلسه می‌دهند. کشورهای عضو اوپک انتظار داشتند حتی بلوف زدن درمورد کاهش تولیدات نفتی بتواند بهای طلای سیاه را در بازار افزایش دهد، زیرا در نخستین باری که برگزاری چنین نشستی را در ماه فوریه اعلام کردند بهای نفت رشد چشمگیری یافت. به نظر می‌رسد دست اوپک برای سرمایه‌گذاران بازار انرژی رو شده است.

 

نمودار بهای آتی نفت:

 

سیکینگ آلفا: خرید نفت افزایش یافت؛ اما بهای آن نه

 

"محمد بارکیندو،" دبیرکل اوپک، اعلام کرد: نوعی واقع‌گرایی رو به رشد در داخل و خارج از اوپک وجود دارد که تولیدکنندگان عضو و غیر عضو این گروه نفتی باید موضعی فعالانه‌تر در رابطه با مدیریت تولید به منظور تکمیل نیروهای سنتی بازار اتخاذ کنند.

 

وی افزود: ما شاهد بودیم که در سال 2014 بدون یک رویکرد مداخله‌ای قیمت‌ها به کجا رفت.
 
اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت در حاشیه مجمع بین‌المللی انرژی (IEF) در روزهای 26 تا 28 سپتامبر (5 تا 7 مهر) در الجزایر با یکدیگر دیدار خواهند کرد. 

 

بارکیندو در خصوص احتمال توافق بر سر کاهش تولیدات نیز گفت: در شرایط کنونی هیچ چیز غیرممکن نیست و من می‌دانم که هیچ‌ کشوری در اوپک از قیمت‌های پایین در امان نخواهد بود.