وبسایت دیلی استار در مطلبی نوشت: "پاتریک المان-وارد،" مدیر اجرایی شرکت نفت و گاز اماراتی "دانا گس" اعلام کرد تلاش ایران برای افزایش تولید نفت تا زمانی که به طور مجدد سهم خود را در بازار اوپک بدست نیاورده است، چشم انداز فریز کردن تولید نفت را در هاله ای از ابهام قرار داده است.

 

وی در مصاحبه با تلویزیون بلومبرگ در دوبی اعلام کرد: من در خصوص حصول توافق برای فریز کردن تولید نفت خوشبین نیستم. ایران تولید خود را افزایش داده است. 

 

به دنبال اعمال تحریم های اتحادیه اروپا و آمریکا علیه ایران در سال 2012، این کشور جایگاه خود را در اوپک به عنوان دومین تولیدکننده بزرگ از دست داد. با وجود اینکه ایران از انجام اقداماتی برای ایجاد ثبات در بازار نفت حمایت می کند؛ با توجه به سخنان "بیژن زنگنه،" وزیر نفت این کشور، تهران در فریز کردن تولید نفت پیش از بدست آوردن مجدد سهم خود در بازار مشارکت نخواهد کرد.

 

در حال حاضر فریز نفتی نخستین تصمیم کشورهای عضو اوپک برای محدود کردن تولید طلای سیاه است. از زمان اعلام برگزاری نشست غیررسمی اوپک، بهای نفت خام برنت حدود 11 درصد افزایش یافته است.

 

یک اقتصاددان "صندوق سرمایه گذاری عمان" اعلام کرد:  با ادامه توازن در بازار، بهای نفت تا پایان سال جاری میلادی حتی بدون فریز کردن به بیش از 50 دلار در هر بشکه افزایش خواهد یافت. کشورهای عضو اوپک به این درآمد احتیاج دارند و توقف تولید به نفع آنها نیست. ایران هم تا جایی که بتواند به تولید ادامه می دهد.

 

تحلیلگران مؤسسه مالی بارکلیز 28 اوت (7 شهریور) در یادداشتی نوشتند: کلید دستیابی به توافقی موفقیت آمیز برای فریز کردن تولید نفت، بار دیگر ایران است. عرضه و تقاضا در بازار نفت خام در حال حاضر به توازن نزدیک شده است. پیش بینی می شود بهای نفت خام برنت در سه ماهه چهارم سال به بشکه ای 50 دلار برسد.

 

"محسن قمصری،"مدیر امور بین الملل شرکت ملی نفت ایران در مصاحبه ای در ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) اعلام کرد: ایران حدود 80 درصد از سهم بازار نفت را که پیش از اعمال تحریم ها در اختیار داشت، مجددا بدست آورده است. 

 

"خالد الفالح،" وزیر نفت عربستان سعودی روز جمعه اعلام کرد این کشور که بزرگترین تولید کننده اوپک محسوب می شود، قصد دارد در خصوص فریز نفتی در نشست آتی اوپک مذاکره کند.
بنابر اعلام اوپک، عربستان سعودی در ماه ژوئیه (ماه گذشته میلادی) تولید نفت خود را به 10.67 میلیون بشکه در روز رساند که این رقم یک رکورد محسوب می شود. 

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) اعلام کرد قرار است نشستی غیررسمی در ماه سپتامبر (ماه آینده میلادی) در الجزیره برای گفتگو در خصوص فریز کردن تولید نفت برگزار کند.