داستان کاهش نرخ سود و هزینه بالای پول/ بانک‌ها در خطر ورشکستگی قرار دارند؟

گروه اقتصادی- علی رضایی در گفت‌وگو با «افکارنیوز» در این خصوص اظهار داشت: بانک یک نهاد اقتصادی است که وظیفه‌هایی همچون تجهیز و توزیع اعتبارات، عملیات اعتباری، عملیات مالی، خرید و فروش ارز، نقل و انتقال وجوه، وصول مطالبات اسنادی و سود سهام مشتریان، پرداخت بدهی مشتریان، قبول امانات، نگهداری سهام و اوراق بهادار و اشیای قیمتی مشتریان، انجام وظیفه قیومیت و وصایت برای مشتریان، انجام وکالت خرید یا فروش را بر عهده دارند.

وی افزود: در شرایط حاضر بانک‌ها علاوه بر این‌که در جهت توسعه و گسترش و شناخت راه‌های سودآوری بیشتر تلاش می‌کنند، باید منابع مالی را طوری ترکیب کنند که هزینه‌های آنان کاهش یافته و از این نظر به اهداف خود که سودآوری است، برسند.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: بانک ها باید هزینه‌های متفاوت را محاسبه کرده و مسیرهایی را که به کمترین هزینه می‌انجامد، انتخاب کنند.

رضایی عنوان کرد: بانک‌ها باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که بتوانند در سطح معقولانه‌ای بابت وام‌های پرداختنی به مردم سود بگیرند و نیز بتوانند با وجود رقابت‌های شدید سایر بانک‌ها و موسسات مالی به فعالیت خود ادامه دهند.

وی متذکر شد: یک بانک در صورتی می‌تواند موفق باشد که با داشتن ترکیب مناسبی از انواع سپرده‌ها، مشتریان خود را حفظ کرده و فعالیت خود را با حداقل هزینه‌ها و حداکثر سودآوری ادامه دهد.

این کارشناس اقتصادی گفت: این در شرایطی است که کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی با وجود هزینه بالای پول در بانک‌ها که حدود 25 درصد است، باعث شده که بانک‌ها به ترفندهای مختلف تلاش کنند نرخ 18 درصدی تسهیلات را به 25 درصد برساند.

رضایی تصریح کرد: این موضوع، انحراف از سیاست‌های بانکی را نشان می‌دهد، بنابراین در شرایط کنونی از سیستم بانکی این سوال مطرح است که چرا در شرایطی که هم کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی بانک‌ها را با چالش روبه‌رو می‌کند و هم کاهش نرخ سود باعث زیان سپرده‌گذاران خرد می‌شود، تا این حد تلاش می‌کنند که نرخ سود را پایین بیاورند.

وی خاطرنشان کرد: با این حال، باز هم شنیده می‌شود که نظام بانکی در تلاش برای کاهش بیشتر نرخ سود هستند.