تصور ما از اردک‌ها موجودات تزیینی بانمکی است که مرتب پشت سر هم رژه می‌روند و فقط در روستاهای شمالی کشور یافت می‌شوند؛ اما کسانی هستند که با نگاه تجاری به همین موجودات خوش‌رنگ‌ولعاب توانسته‌اند کسب درآمد کنند. اگر شما هم به پرورش ماکیان علاقه‌مند هستید، به شما پیشنهاد می‌کنیم این بار «اردک» را انتخاب کنید.

«محسن مهابادی» ۲۲ سال است که در حرفه پرورش اردک مشغول به کار است. این شغل حرفه پدری آقای مهابادی است و حالا او ادامه‌دهنده کار پدر است و الان در ورامین کارگاه تولیدی هم دارد. تقریبا ۲۵ سالی می‌شود که به‌غیراز خطه شمال در دیگر نقاط کشور هم پرورش اردک راه افتاده است. آقای مهابادی تجربه چندین ساله‌اش درباره این حرفه را با در میان می‌گذارد:

با شش میلیون استارت کار را بزنید

برای شروع به کار حداقل به یک مکان مسقف ۱۰۰ متری و شش میلیون پول احتیاج دارید. با این سرمایه و کارگاه تقریبا می‌توانید سه هزار اردک یک تا ۱۵ روزه پرورش دهید. سال‌های قبل، پرورش اردک از دی‌ماه شروع می‌شد و تا اسفندماه نیز کار تولید تمام می‌شد؛ اما الان دو سالی می‌شود که پرورش اردک محدودیتی ندارد و در هیچ‌وقت از سال تعطیل نمی‌شود که این هم به علت پرطرفدار شدن گوشت اردک و تقاضای بیشتر بازار است.

شالیزارها؛ پروپاقرص‌ترین مشتریان اردک

شما از سه روش می‌توانید از اردک کسب درآمد کنید: اولی پرورش دادن اردک‌های ۲۰ روزه است. مشتری این اردک‌ها شالی‌کاران هستند که به‌صورت فله‌ای جوجه اردک‌ها را خریداری می‌کنند و پس‌ازاینکه شالی‌های برنج جمع شد، این اردک‌ها را در شالیزارها رها می‌کنند و این اردک‌ها علاوه بر شخم کشی و خوردن آفات زمین، تولید کود هم می‌کنند و بعد از بزرگ‌تر شدنشان هم می‌توان از گوشت آن‌ها استفاده کرد.

 

روش دیگر پرورش اردک برای استفاده از گوشت آن‌هاست. برای اینکه بتوان از گوشت اردک‌ها استفاده کرد باید حداقل ۵۰ الی ۶۰ روزه باشند و پس از پروار شدن در بازار به فروش رساند.

و بالاخره روش بعد پرورش اردک‌های مولد است. برای پرورش اردک‌های مولد هم باید ۵ الی ۶ ماه از عمر اردک‌ها بگذرد. برای این کار باید ابتدا نر و ماده اردک‌ها از هم تشخیص داده شود؛ چون اگر تعداد نر و ماده متناسب نباشد، ممکن است همدیگر را بکشند. باید به تغذیه اردک‌ها در این مدت توجه شود. بعدازاین هم وقتی به تخم‌کشی رسیدند، تخم‌ها درون دستگاه قرار داده می‌شوند و بعد از تخم درآمدن اردک‌ها، اگر جایی برای نگهداری وجود داشته باشد، می‌توانید آن‌ها را پرورش دهید؛ وگرنه یک‌روزه آن‌ها را بفروشید. هر اردک مولد تا زمانی که جوجه‌اش از تخم بیرون بیاید، حداقل ۲۸ تا ۳۰ هزار تومان خرج برمی‌دارد.

 

البته همه این‌ها بستگی به بازار دارد که شما به پرورش اردک مولد بپردازید یا به شالیزارها بفروشید یا آن‌ها به‌صورت اردک‌های گوشتی پرورش دهید و شما باید تشخیص بدهید که هزینه خود را روی کدام‌یک از این بازارها متمرکز کنید.

در همه جای ایران می‌توانید اردک پرورش دهید

درآمد کارهای تولیدی ارتباط مستقیمی با وضع بازار و تجربه شما دارد. اگر بخواهید همان میزان سه هزار اردک را پرورش دهید، در ماه حدود یک‌میلیون و دویست هزار تومان می‌توانید درآمد داشته باشید و کم‌کم با توسعه کار می‌توانید درآمد خود را بیشتر کنید و حتی افراد دیگری را هم صاحب شغل کنید.

شما در هر نقطه از ایران که باشید می‌توانید به پرورش اردک فکر کنید. اوایل فقط در خطه شمال کشور پرورش پیدا می‌کرد و ۹۰ درصد تولیدات هم در شمال کشور بود اما الان در نقطه‌های گرمسیری مثل عراق هم می‌توان آن را پرورش داد. اردک‌ها می‌توانند جایگزین‌های خوبی برای گوشت مرغ باشند. تغذیه این دسته از ماکیان شبیه مرغ است؛ با این تفاوت که گوشت آن گرم است و مثل مرغ واکسینه نمی‌شود؛ درنتیجه مشکل هورمونی نداردو ارزش تغذیه‌ای آن هم بالاست. نگه‌داری اردک خیلی کار دشواری نیست؛ فقط باید مراقب تغذیه آن‌ها و دمای سالن باشید. اردک‌ها موجودات زیبا و به‌دردبخور و البته خوشمزه‌ای هستند که می‌توان آن‌ها را بیش‌ازپیش وارد سبد غذایی مردم کرد.