در حالی که رسانه‌ها اعلام می‌کنند که عربستان در آستانه برگزاری نشست اوپک قرار است ماه آینده در الجزیره برگزار شود، میزان تولید نفت خود را افزایش داده است، اما خالد الفلیح وزیر انرژی عربستان می‌گوید: هدف ما تولید بیشتر نیست، بلکه ما به دنبال رفع نیاز مشتریان هستیم.

اعضای اوپک قرار است در حاشیه اجلاس بین‌المللی انرژی که 26 تا 28 سپتامبر برگزار خواهد شد، گرد هم آیند، در این نشست موضوع تعدیل عرضه نفت مطرح می‌شود که در صورت تصویب  قیمت در بازار افزایش می‌یابد.

بنابه اعلام رسانه‌ها، عربستان با افرایش تولید نفت در آستانه اجلاس اوپک می‌خواست از قدرت چانه‌زنی بیشتری برخوردار باشد و در صورت تعدیل تولید نفت، کمترین کاهش را داشته باشد.

خالد الفلیح که به همراه شاهزاده بن‌سلطان و هیئت همراه به چین سفر کرده بود، اعلام کرد: سیاست تولید عربستان براساس مسئولیت‌پذیری است و باید به نیاز متقاضیان پاسخ دهد.

وی همچنین گفته است: درباره وجود تقاضا برای نفت، نگرانی ندارد و چین به عنوان بازار مناسب برای عربستان خواهد بود.

رویترز گزارش می‌دهد که عربستان در ماه آگوست تولید بیشتر نفت را رکورد زد. عربستان ظرفیت تولید 12.5 میلیون بشکه نفت در روز را دارد و  خالد الفلیح اعلام کرده است که تولید این میزان مورد نظر ما نبود و یکسری تولیدهای پیش‌بینی نشده، موجب افزایش عرضه شده است.

وی همچنین اذعان کرد که در حال حاضر بازار نفت اشباع است و ما در آینده نزدیک تولید خود را به حداکثر میزان افزایش نخواهیم داد.

اخیراً سازمان اوپک گزارش داده بود که در حال حاضر 3 میلیون بشکه در روز مازاد عرضه در بازار وجود دارد، در حالی که اوپک در نشست سالانه گذشته خود تصریح کرد کشورهای صادرکننده نفت، بیش از 30 میلیون بشکه در روز صادر نکنند.

به نظر میرسد وزیر نفت تازه روی کار آمده سعودی‌ها برای حفظ آبروی خودش هم که شده دیگر به دنبال سیاست کاهش قیمت نفت نیست که این کشور طی دو سال گذشته آغاز کرده بود.

عربستان با هدف عقب راندن تولید نفت شیل و افزایش سهم خود از بازار سیاست کاهش قیمت را کلید زد، قیمت تولید نفت شیل آمریکا بالاست و عربستان می‌خواست با کم کردن قیمت در بازار، تولید را برای آنها مقرون به صرفه نکند.

اما ظاهرا این سیاست بلای جان این کشور شده است چرا که آمارها حاکی از کاهش درآمد بی‌سابقه و بحران اقتصادی در این کشور است؛ بنابراین رئیس نفت جدید این کشور در یک عقب‌گرد  می‌خواهد به این سیاست شکست خورده خود پایان دهد.

در روزهای گذشته آمارهایی وجود داشت که دکل‌های حفاری نفتی شیل در آمریکا یکی‌ پس از دیگری فعال می‌شوند.