تفاوت «کارت اعتباری» با «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی»

 حیدری با تاکید بر اینکه «کارت اعتباری» با «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» متفاوت است، گفت: «کارت اعتباری» برای خرید انواع کالا و خدمات بوده و سقف آن پانصد میلیون ریال است اما «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی» صرفاً برای خرید کالاهای ایرانی تا سقف یکصد میلیون ریال صادر می شود.

معاون نظارتی بانک مرکزی در مورد تفاوت های «کارت اعتباری» با «کارت اعتباری خرید کالای ایرانی»، افزود: کارت های اعتباری در سه سطح برنزی (تا سقف یکصد میلیون ریال)، نقره‌ای (تا سقف سیصد میلیون ریال) و طلایی (تا سقف پانصد میلیون ریال) و برحسب توان بازپرداخت اقساط متقاضیان صادر خواهد شد اما کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی، ابزاری اعتباری است که توسط بانک های کشور برای عموم مردم که درآمد مشخص و ثابتی دارند، صادر می شود و دارنده آن می تواند تا سقف تعیین شده متناسب با درآمد ماهیانه و حداکثر معادل یکصد میلیون ریال، کالاهایی را که به صورت مشخص، فهرست آنها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت تعیین شده است، خریداری کنند.

*عرضه کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی تا پایان سال جاری تمدید شد

به گفته وی، عرضه کارت های اعتباری خرید کالای ایرانی با موافقت رییس کل بانک مرکزی تا پایان سال جاری تمدید شده است.

وی با اشاره به اینکه با ابلاغ بخشنامه کارت اعتباری مابقی بخشنامه ها در این خصوص ملغی می شود،‌ گفت: تجربیاتی از کارت های اعتباری در کشور وجود داشت که بانک مرکزی مواردی از آن را بررسی کرد و پس از نهایی شدن، آیین نامه اجرایی کارت اعتباری هفته آینده به شبکه بانکی ابلاغ می شود.

حیدری افزود: با استفاده از کارت‌های اعتباری، معاملات به‌صورت واقعی‌تر انجام شده و از انجام معاملات صوری جلوگیری می شود؛ چرا که این کارت‌ها سبب حذف دریافت فاکتور توسط شهروندان و ارایه آن به بانک‌ها برای دریافت تسهیلات شده، رفت و آمد به بانک‌ها را کاهش می‌دهد.

معاون نظارتی بانک مرکزی درخصوص نحوه استفاده از کارت های اعتباری خاطرنشان کرد: با استفاده از این کارت ها، خرید طی ماه انجام می شود و در پایان ماه شهروندان نسبت به تسویه بدهی خود اقدام می کنند. اگر امکان تسویه وجود نداشت دارندگان کارت ها می توانند مانده بدهی خود را به مدت 12 تا 36 ماه تقسیط کنند.

حیدری با ذکر این نکته که کارت های اعتباری حداکثر تا پایان سال آینده جایگزین تسهیلات خرد موجود می شود، افزود: در اعطای کارت های اعتباری قصد فرهنگ سازی داریم تا فرهنگ خوش حسابی و تسویه دین را ترویج کنیم. در واگذاری کارت ها علاوه بر اعتبارسنجی مشتریان به سابقه خوش حسابی آنها نیز توجه می شود.

وی، سقف تسهیلات دریافت شده برای شهروندان در قالب این طرح را پانصد میلیون ریال اعلام کرد و گفت: هر شهروند می تواند از بانک های مختلف کارت اعتباری دریافت کند اما سقف اعتبار دریافتی افراد از شبکه بانکی نباید بیش از پانصد میلیون ریال باشد.

حیدری افزود: پایه اعطای تسهیلات در قالب این طرح، عقد مرابحه است و نرخ تسهیلات آن نیز نرخ 18 درصد مصوب شورای پول و اعتبار است.