غلامحسین منتظری در نشست خبری خود با خبرنگاران در تشریح مهمترین برنامه‌های افزایش ظرفیت تولید گاز ایران در منطقه زاگرس جنوبی گفت: در حال حاضر ظرفیت تولید گاز در میادین منطقه زاگرس جنوبی به ۲۲۵ میلیون مترمکعب در روز افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی با تأکید بر اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون به طور متوسط روزانه ۲۰۹ میلیون مترمکعب گاز طبیعی معادل تولید گاز ۸ فاز استاندارد پارس جنوبی در منطقه زاگرس جنوبی، گاز تولید و عرضه شده است، تصریح کرد: هم‌اکنون از میادین گازی نار و کنگان، روزانه ۹۰ میلیون مترمکعب، میادین گازی منطقه پارسیان شامل هما، شانول، وراوی و تابناک روزانه ۸۰ میلیون مترمکعب، میادین گازی آغار و دالان روزانه ۴۴ میلیون مترمکعب و میادین گازی منطقه‌ سرخون و گشوی جنوبی روزانه ۸.۵ میلیون مترمکعب گاز تولید و عرضه می‌شود.

این مقام مسئول با اعلام اینکه از ابتدای سال جاری تاکنون در مجموع بالغ بر ۲۷ میلیارد مترمکعب گاز در این مناطق تولید شده است، اظهار داشت: همچنین حدود ۸.۶ میلیون بشکه میعانات گازی هم تولید که به پالایشگاه‌های فجر و جم، پارسیان و پالایشگاه نفت شیراز ارسال شده است.

وی همچنین با اشاره به تولید روزانه ۶۰۰۰ بشکه نفت خام از دو میدان سروستان و سعادت‌آباد، تاکید کرد: در مجموع از ابتدای سال جاری تاکنون، حدود یک میلیون بشکه نفت در منطقه زاگرس جنوبی تولید شده است.

دو سناریوی جدید افزایش تولید گاز ایران

منتظری در پاسخ به پرسشی و با تأکید بر اینکه هم‌اکنون دو برنامه به منظور افزایش ظرفیت تولید گاز از میادین منطقه زاگرس جنوبی در دستور کار قرار گرفته است، گفت: برنامه اول نصب و راه‌اندازی ایستگاه‌های تقویت فشار در میادین گازی بوده؛ به طوری که پس از نصب و راه‌اندازی ایستگاه تقویت فشار میدان گازی نار، نصب تأسیسات مشابه در سه میدان گازی هما، وراوی و کنگان در برنامه قرار گرفته است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی با یادآوری اینکه پیش‌بینی می‌شود در قالب اجرای برنامه ششم توسعه، نصب این ایستگاه‌های تقویت فشار گاز عملیاتی و اجرایی شود، دومین سناریوی افزایش تولید گاز در این منطقه را حفاری چاه‌های جدید عنوان کرد و افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون، با حفاری ۹ حلقه چاه جدید، در مجموع به طور متوسط روزانه حدود هشت میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز ایران افزوده شده است.

این مقام مسئول با یادآوری اینکه در کنار اجرای طرح‌های حفظ و نگهداشت تولید گاز در میادین موجود، توسعه چهار میدان جدید گازی هم در برنامه قرار داده شده است، تأکید کرد: بر این اساس توسعه میادین گازی دی، سفید زاخور، هالگان و گشوی جنوبی در قالب برنامه ششم توسعه، مراحل توسعه و بهره‌برداری از آنها آغاز خواهد شد.

وی همچنین یکی از برنامه‌های دیگر افزایش ظرفیت تولید گاز در منطقه زاگرس جنوبی را تغییر آرایش خطوط لوله جریانی و افزایش بهره‌وری از چاه‌های گازی موجود در منطقه یاد کرد و گفت: هم‌اکنون به طور متوسط روزانه از میدان گازی وراوی حدود ۷ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌شود که با اجرای پروژه تغییر آرایش خطوط لوله، روزانه حدود یک تا یک و نیم میلیون مترمکعب به ظرفیت تولید گاز این میدان افزوده شده است.

منتظری با اشاره به اجرای طرح کاهش اتلاف گاز در مشعل‌های میادین گازی موجود در منطقه زاگرس جنوبی، تأکید کرد: با اجرای یک پروژه جدید، حجم گازسوزی در پالایشگاه گاز فراشبند، ماهانه حدود ۲.۱ میلیون مترمکعب کاهش یافته است.

دلایل کاهش تولید نفت در ۲ میدان مستقل

مدیرعامل شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی همچنین در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر که توسعه دو میدان گازی سروستان و سعادت‌آباد بر اساس میزان تولید روزانه ۳۰ هزار بشکه نفت خام طراحی شده بود؛ اما هم‌اکنون حدود هفت هزار بشکه از این دو میدان برداشته شود، توضیح داد: در شرایط فعلی توسعه میادین مشترک جزو برنامه‌های اولویت‌دار شرکت ملی نفت ایران بوده و از این رو، تولید حداکثری نفت از میادین مستقل همچون سروستان و سعادت‌آباد در دستور کار قرار ندارد.

این مقام مسئول با تأکید بر اینکه بر اساس سیاست‌های کلان اقتصاد مقاومتی و رهنمودهای مقام معظم رهبری، تمام برنامه‌ها در جهت افزایش تولید نفت و گاز از میادین مشترک است، گفت: بر این اساس کاهش تولید نفت از میادین سروستان و سعادت‌آباد با توجه به اینکه جزو میادین مستقل بوده، مشکلی ایجاد نمی‌کند.

وی با یادآوری اینکه یکی از مهمترین ویژگی‌های توسعه میادین سروستان و سعادت‌آباد در منطقه زاگرس جنوبی آن است که در طرح توسعه این دو میدان نفتی، تمامی تأسیسات مورد نیاز برای تولید نفت شامل مجتمع نمک‌زدایی، ایستگاه تقویت فشار، مجتمع فرآورش نفت و تزریق آب پساب، طراحی و ساخته شده، تأکید کرد: در فاز اول توسعه این میدان، امکان تولید روزانه ۱۵ هزار بشکه نفت وجود دارد؛ اما بر اساس برنامه‌های تکلیفی شرکت نفت ایران، هم‌اکنون روزانه حدود شش تا هفت هزار بشکه نفت برای تأمین خوراک پالایشگاه نفت شیراز تولید می‌شود.