پایگاه اینترنتی سیتیام در گزارشی به قلم "سین شیهان" نوشت: تا پیش از این کمتر گردشگری ایران را در فهرست مقاصد اول خود قرار می‌داد زیرا تبلیغات منفی درباره این کشور وجود داشت. به عنوان مثال سختگیری بر روی پوشش نامناسب افراد، فیلتر بودن برخی شبکه‌های اجتماعی و سایت‌های خارجی و ... از جمله موارد بازدارنده استقبال گردشگران برای سفر به ایران بودند.

 

تهران به عنوان پایتخت ایران دارای جاذبه‌های فراوانی از منابع طبیعی مانند کوه‌های پوشیده از برف تا بناهای تاریخی قدیمی و بازارهای سنتی است. اغلب شهرها و روستاهای ایران دارای جاده‌های خوب، اتوبوس‌های "وی آی پی"، خطوط هوایی و هتل‌های مناسب هستند. هرکدام از شهرهای ایران دارای جاذبه‌های خاص گردشگری به خود است.

 

شهر اصفهان از لحاظ زیبایی‌های معماری و تاریخی در نوع خود کم‌نظیر است و فاصله چندانی با پایتخت ندارد. میدان امام اصفهان از لحاظ بزرگی و وسعت با میدان "تیانمن" پکن رقابت می‌کند؛ اما از لحاظ هویت و اصالت نسبت به نمونه چینی برتری کامل دارد.

 

شیراز شهر دیگر ایران است که همواره مورد توجه گردشگران داخلی و خارجی قرار داشته است. بنای عظیم پرسپولیس در شیراز قدمتی 2 هزار و 500 ساله دارد و مرکز پادشاهی ایران باستان بود که از دریای مدیترانه تا اقیانوس هند امتداد داشت. این بنای عظیم بوسیله اسکندر مقدونی به آتش کشیده شد؛ اما سنگواره‌ها و ستون‌های و مجسمه‌های سنگی آن همچنان پابرجا باقی مانده است. در کنار شهرهای بزرگ و شناخته شده ایران مانند تبریز، یزد، کرمانشاه، گرگان، گیلان و ... روستاهای این کشور نیز به شهرت جهانی رسیده‌اند. کمتر گردشگر خارجی است که در تحقیقات خود از اماکن زیبای ایران به اسم روستای ماسوله و یا روستای ابیانه نرسد.

 

جاذبه‌های گردشگری ایران در کنار هزینه‌های پایین سفر در این کشور موجب شده است بسیاری از ایرلاین‌های غربی، برنامه ایرانگردی را نیز در فهرست خدمات خود به مشتریان قرار دهند. امضای توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 در راحتی سرویس‌دهی خطوط هوایی خارجی به این کشور بی‌تاثیر نبوده است.

 

در انتهای این گزارش آمده است: با توجه به حجم بالای سفرهای هوایی به ایران، این کشور قابلیت آن را دارد تا در مدت کوتاهی به یکی از مقاصد گردشگری پرطرفدار جهان تبدیل شود.