سیف:نظام بانکی کشور نیازمند تنظیم مجدد است

 ولی الله سیف روز شنبه در نشست هماهنگی بانک های استان ایلام اظهار کرد: 45 درصد منابع بانک های کشور نیز به دلیل معوقات بدون استفاده مانده و بلوکه شده است.

به گفته وی، 20 درصد از این مقدار مربوط به بدهی دستگاه های دولتی و 15 درصد نیز ناشی از دارایی های غیر پولی است که در شرایط کنونی امکان استفاده از آنها برای تزریق اعتبار به طرح های در دست اجرا وجود ندارد.

وی افزود: با وجود این تنگناها بانک ها تامین مالی حدود 90 درصد پروژه ها را بر عهده دارند ولی این موضوع را باید مد نظر داشت که ایجاد رونق اقتصادی تنها با اکتفا کردن به منابع بانکی امکان پذیر نیست و تمامی دستگاه ها باید نقش خود را این حوزه ایفا کنند.

رئیس کل بانک مرکزی یادآور شد: نظام بانکی کشور نیازمند تنظیم مجدد است و باید با اصلاح رویه ها و رویکردها بتوانیم از امکانات و تسهیلات موجود به بهترین شکل ممکن بهره برداری کنیم.

سیف با بیان اینکه تزریق اعتبار به برخی از واحدهای ورشکسته تنها منجر به هدر رفتن منابع می شود، تاکید کرد: اگر یک خط تولیدی فرسوده را ادامه دهیم نه تنها کمکی به بهبود شرایط نکرده ایم بلکه به بدهکارتر شدن تولید کننده نیز کمک کرده ایم البته ورشکستگی و انحلال در دنیای امروز و سپرده واحد به مدیریت جدید به یک بازسازی، نوسازی و تحول می انجامد.

وی اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در راستای احیای واحدهای تولیدی مشکل دار برنامه ریزی برای فعالیت دوباره هفت هزار و 500 واحد را در برنامه دارد که تاکنون شش هزار و 290 واحد و بنگاه تولیدی برای دریافت تسهیلات معرفی شده اند.

رئیس کل بانک مرکزی گفت: اعتبار مورد نیاز برای احیای این تعداد واحد تولیدی مشکل دار 85 هزار میلیارد ریال است که تاکنون 51 هزار میلیارد ریال تسهیلات به این واحدها پرداخت شده است.

سیف از اعضای کارگروه های اشتغال و سرمایه گذاری استان ها خواست مشکلات واحدهای تولیدی را بطور دقیق و کارشناسی مشخص کنند چرا که مسائل این مراکز تنها به بانک ها مربوط نمی شود و با هماهنگی سایر دستگاه ها نیز می توان زمینه احیای برخی از این واحدها را فراهم کرد.

دبیر شورای هماهنگی بانک های ایلام نیز در این نشست یادآور شد: بانک های این استان سال گذشته 110 هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداخت کرده اند.

علی اشرف یوسفی افزود: پرداخت 15 هزار میلیارد ریال تسهیلات برای جبران خسارت های سیل و 18 هزار میلیارد ریال تسهیلات جبران خسارت زلزله از جمله فعالیت های صورت گرفته توسط بانک های این استان در سال گذشته است.

رئیس کل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران روز شنبه به دعوت مسئولان و به منظور شرکت در نشست ستاد اقتصاد مقاومتی و کمیسیون هماهنگی بانک های استان به ایلام سفر کرد.