کاهش تورم فقط روی کاغذی!

گروه اقتصادی- در روزهای گذشته بانک مرکزی از کاهش نرخ تورم به کمتر از 9 درصد خبر داد. این در شرایطی بود که بنا به گزارش‌های رسمی دولت، تورم از حدود 40 درصد در سال 92 به حدود 8.9 درصد در مردادماه 95 کاهش پیدا کرده است؛ این نشان از کاهش حدود 30 درصدی نرخ تورم در طول سه سال گذشته دارد.

به گزارش افکارنیوز، البته حسین میرشجاعیان، معاون وزیر اقتصاد در هفته گذشته وعده داد که نرخ تورم در شهریورماه به 8.7 درصد کاهش پیدا کند. به گفته وی، مشکلات اصلی اقتصاد از تورم لجام‌گسیخته و بی‌ثباتی ارز نشات می‌گیرد که همواره این امور معیشت مردم را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد.

اما کاهش شاخص نرخ تورم در حالی روی آمارها و نمودارها دیده می‌شود که مردم کاهش تورم را در زندگی خود حس نمی‌کنند و قدرت خرید مردم افزایش نیافته است، به عبارتی می‌توان گفت، تورم تنها روی نمودارها و بر روی کاغذ کاهش یافته؛ وگرنه مردم همچنان در تهیه مایحتاج اولیه زندگی خود با مشکل روه‌برو هستند وحتی درآمد ماهانه کارمندان که قشر متوسط جامعه محسوب می‌شوند، کفاف دخل و خرج ماهانه آنها را نمی‌دهد.

زمانی می‌توان گفت که تورم تک رقمی شده که مردم این کاهش نرخ تورم را در سبد کالای خود احساس کنند و قدرت خرید آنها افزایش یابد، اما با وجود ادعای دولت در مهار تورم، تغییری در روند رو به رشد قیمت کالاهای اساسی به وجود نیامده و مردم کوچه و بازار، کاهش رشد تورم را احساس نمی‌کنند.

افزایش آمار بیکاری و تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی و بدهی‌های هنگفت دولت به بانک‌ها، در حال حاضر باور تورم تک‌رقمی را برای مرد مشکل می‌سازد؛ چراکه مردم چیزی را قبول می‌کنند که به عینه مشاهده کنند. به عبارت دیگر هیچ اتفاق  جدیدی در افزایش قدرت خرید مردم و یا کاهش قیمت‌ها رخ نداده است تا مردم بتوانند ادعای کاهش نرخ تورم را باور کنند. به نظر می‌رسد سنگ محک مرکز آمار برای کاهش تورم با چیزی که جامعه آن را حس می‌کند، کاملا متفاوت است.

در واقع تا زمانی که اقتصاد کشور در رکود به سر می‌برد، کاهش نرخ تورم تاثیری در وضعیت اقتصادی کشور ایجاد نمی‌کند. بدیهی است که در شرایطی که رکود به اقتصاد کشور حاکم است، قیمت‌ها افزایش نمی‌یابد. دولت با اجرای سیاست‌های پولی و مالی انقباضی میزان تورم را کاهش داده و این سیاست‌ها با اینکه نرخ تورم را کاهش داده، اما با کاهش میزان سرمایه‌گذاری‌ها، موجب افزایش نرخ بیکاری شده است و حتی کارشناسان اقتصادی حامی دولت می‌گویند دولت یازدهم در حاکم کردن رکود برای کاهش تورم افراط کرده و مردم و فعالان اقتصادی حاضرند چند درصد تورم بیشتر را در ازای رونق اقتصادی و ایجاد شغل برای جوانان بپذیرند.

مریم فکری