هر ساله عملکرد خودروسازان و شرکت‌های واردکننده خودرو در حوزه خدمات پس از فروش مورد ارزیابی قرار گرفته و این شرکتها از نظر سطح خدمات رده‌بندی می‌شوند.

 

در این زمینه در ارزیابی عملکرد شرکت‌های خدمات پس از فروش خودرو در سال گذشته (۱۳۹۴) هفت شرکت ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودروهای سبک و سنگین شامل شرکتهای آلفا موتور، مرتب خودرو، نیرو خودرو آسیا، کاریزان خودرو، پیشرو شتاب، ماد خودرو دیزل و آکیا خودرو مردود شناخته شدند.

 

این وضعیت در حالی است که یکی از این شرکت‌ها (مرتب خودرو) در ارزیابی سال قبل از آن نیز (۱۳۹۳) مردود شناخته شده بود. مردودی دوباره یک شرکت خودرویی در دو سال پیاپی در حالی است که طبق قانون، شرکتی که در این ارزیابی‌ها مردود شناخته می‌شود باید در بازه زمانی مشخص برنامه خود برای اصلاح عملکرد و ارتقای سطح خدمات و خروج از رده مردودی را به وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه کند و مجددا مورد ارزیابی قرار گیرد.

 

در این شرایط مشخص نیست چگونه شرکت مرتب خودرو که در ارزیابی‌هایی سال ۱۳۹۳ مردود شناخته شده بود باز هم در ارزیابی سال ۱۳۹۴ مردود شده و نظارت وزارت صنعت، معدن و تجارت در این حوزه چگونه است که یک شرکت برای دو سال پیاپی از اصلاح عملکرد خود خودداری کرده و همچنان جایگاه مردودی را حفظ کرده است.

 

علاوه بر مرتب خودرو، شرکت کاسپین خودرو نیز در ارزیابی عملکرد خدمات پس از فروش در سال کاری ۱۳۹۳، مردود شناخته شده بود که البته در گزارش ارزیابی خدمات پس از فروش خودرو در سال ۱۳۹۴ نامی از این شرکت نبوده و در رده‌بندی کیفی غایب است.

 

این وضعیت و ابهام در چگونگی نظارت‌ وزارت صنعت، معدن و تجارت بر عملکرد خودروسازان و شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در حالی است که براساس یک نظرسنجی‌ صورت گرفته مردم نیز از خدمات شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پس از فروش خودرو در ایران ناراضی هستند.

 

طبق این نظرسنجی، "کمبود یا نبود قطعات یدکی"، "کیفیت پایین خدمات و تعمیرات" و "دریافت هزینه بالا برای خدمات و قطعات" از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف‌کنندگان ایرانی از خدمات شرکتهای خدمات پس از فروش خودروسازان و واردکنندگان خودرو بوده است.