وارونگی امنیت با بمب های متحرک

خودروهای گازسوز LPG  بمب های متحرکی که مدت هاست در خیابان ها جولان می دهند و استفاده کنندگان از این تجهیزات غیر ایمن در خودروهای سواری نیز خود با وجود اطلاع از خطرات آن همواره بر استفاده از آن اصرار می ورزند.

 

شاید برای همه ما پیش آمده است که در کنار خیابان ها افرادی را دیده ایم که در کنار تعداد زیادی از کپسول های گاز و وارانه کردن یک کپسول در حال پر کردن سیلندرهای گاز خودرو خود هستند.

 

عملی که نمی توان براحتی آن را مورد پذیرش قرار داد این است که با وجود تاکیدات مکرر مسئولان همواره بر این خطرپذیری اصرار ورزیده می شود و استفاده کنندگان این سیلندرها براحتی با جان خود و همراهان خود بازی می کنند.

 

گاز مایع یا ال‌پی‌جی به دو گاز هیدروکربنی بوتان و پروپان یا ترکیب آنها گفته می‌شود که در حالت مایع نگه داشته می‌شوند. معمولاً مقادیر کمی از ترکیباتی چون پروپیلن و بوتیلن نیز در این گاز موجود است. گاز مایع بیشتر برای کاربردهای گرمایشی و همچنین در ساخت افشانه ها نیز استفاده می‌شود.

 

در این بین اما نوع استفاده از این گاز در خودروها با وجود هشدارهای متعدد کارشناسان به دلایلی همچون ارزانی و همچنین کاهش زمان در صف ماندن مراکز   CNG و در نهایت استفاده پیماشی بیشتر خودروهای LPG سور هنوز طرفداران خود را دارند.

 

حوادث مربوط به استفاده از سیلندرهای گازمایع دلایل دیگری هنوز هم جان بسیاری از مردم را می گیرد این حوادث به گونه است که نقص های فنی متداول می تواند خسارات جبران ناپذیری را برای فرد بوجود آورد.

 

به طور مثال در سامانه کیت گاز CNG در صورت نشتی و تخلیه فشار از سامانه ایمنی آن، گاز از طریق شلنگ تهویه (Vent) به خارج از محیط صندوق‌عقب خودرو هدایت  می‌شود، اما هنگام استفاده از گازمایع 11کیلویی این گازها در فضای صندوق انباشته می‌شود و ایجاد خطر می‌کند.

 

نظر به این‌که سیلندر گاز مایع 11کیلویی برای مصارف خاص طراحی شده در صورت بروز نشتی از شیر یا بدنه آن‌ها می‌توان سریع آن‌ها را به محیط باز و امن منتقل کرد، اما هنگام استفاده در خودرو این امکان فراهم نیست و خطرآفرین خواهد بود. در روش سوخت‌گیری در جایگاه‌های سوخت گاز مایع همه مراحل تحت نظارت و کنترل است.

 

رعایت نکردن موارد ایمنی در جابه‌جایی، نصب، وضعیت استقرار سیلندر و نحوه بهره‌برداری، ضریب ناایمنی را هنگام استفاده از سیلندر ها را به مراتب افزایش داده است. بروز سریع و آسان نشتی گاز مایع هنگام تصادفات هر چند که در مقیاس کوچک باشند و فقدان شیر قطع‌کن خودکار در سامانه گاز مایع 11کیلویی بر روی سیلندر و در نتیجه افزایش ضریب بروز خطر و ناایمنی از دیگر موارد هستند.

 

تصویر وارانه کردن سیلندرهای گاز نمایشی از وارونه کردن امنیت را ارائه می دهد که مصرف کنندگان آن آگاهانه و یا ناآگاهانه خود را در معرض حادثه قرار می دهند و معلوم نیست که این خطرپذیری تا کجا ادامه پیداخواهد کرد.

 

هرچند که تعداد مصرف کنندگان سوخت LPG نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است و اغلب مصرف کنندگان و مشتریان صنعت خودرو به دنبال راه های مطمئن تر و استانداردتر از جمله خرید خودروهای دوگانه سوز شرکتی رفته اند اما همین تعداد موجود هم به خودی خود خطر را برای رانندگان آن و جاده ها ایجاد کرده است.

 

هرچه که هست نظم دهی به این سیستم و ازبین بردن این خطر بزرگ باید هرچه سریعتر در دستور کار قرار گیرد و باید امیدوار بود که با اقدامات فرهنگی و بازدارنده در این زمینه از بروز خطرهای اینچنینی که سالانه جان بسیاری از هموطنان را به خطر می اندازد جلوگیری کرد.