بازگشت تهران به بازار جهانی نفت

 پایگاه اینترنتی دیلی کالر در گزارشی نوشت: پس از لغو تحریم‌های ایران به دنبال توافق تاریخی این کشور و قدرت‌های جهانی، تولید نفت تهران افزایش یافته است.  بنابر اطلاعات جمع‌آوری شده بوسیله بلومبرگ، سطح تولید نفت ایران به طور تقریبی با سال 2011 برابری می‌کند. همین مسئله باعث اختلافاتی میان تهران و رقبایش در بازار جهانی نفت شده است.

 

به احتمال زیاد موضوع تولید نفت بر روابط پرتنش ایران و عربستان تأثیرگذار خواهد بود. پس از اعمال تحریم‌های جهانی علیه ایران، نفت عربستان ارزش بیشتری یافت و همین مسئله به ریاض فرصت داد تا سهم بیشتری از بازار جهانی طلای سیاه کسب کند.

 

بازگشت ایران به احتمال زیاد سیاست خارجی عربستان را تهاجمی‌تر خواهد کرد و در عین حال بر اقتصاد کشورهای عضو سازمان اوپک تأثیر خواهد داشت.

 

عربستان و 3 کشور عربی دیگر حاشیه خلیج فارس در ماه ژانویه (31 روز منتهی به 12 بهمن 94) روابط سیاسی خود را با تهران قطع کردند. به دنبال این اقدام، ریاض همچنین از ورود کشتی‌های حامل نفت ایران به آب‌های خود در ماه آوریل (31 روز منتهی به 13 اردیبهشت) ممانعت کرد. 

 

سعودی‌ها تهدید کرده‌اند برای ضربه زدن به ایران و کاهش بهای نفت، تولید خود را تا سطح یک میلیون بشکه در روز افزایش خواهند داد. اقدامات مذکور در مجموع انگیزه ایران برای کمک به تثبیت بازار نفت را از بین برد.

 

با این وجود، این دو رقیب همچنان به همکاری یکدیگر برای افزایش بهای جهانی نفت نیاز دارند. تهران به طور مکرر اعلام کرده است تا زمانی که سطح تولید خود را به دوران پیش از تحریم‌ها نرساند و سهم گذشته خود را بازنیابد، حاضر به همکاری در این زمینه نیست. 

 

از طرف دیگر، عربستان و سایر کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس نیز اعلام کرده‌اند بدون همکاری ایران حاضر به کاهش سطح تولید نیستند. بخش نفت ایران پس از سال‌ها تحریم در حال بازیابی و ترمیم است. تهران برای رسیدن به سطح تولید گذشته در آغاز کار نیاز به سرمایه‌گذاری دست‌کم 150 میلیارد دلار در این بخش دارد. این مسئله به آن معناست که تهران باید تا 5 سال آینده 500 میلیارد دلار هزینه کند. ایران برای رسیدن به اهداف خود نیاز به سرمایه فوری دارد که تنها فروش نفت در بازار جهانی می‌تواند آن را تأمین کند.