موافقت محتاطانه ایران برای توافق نفتی

 رویترز با توجه به آغاز چانه‌زنی‌ ایران با اوپک برای دریافت یک معافیت احتمالی از محدودیت‌های تولید، نوشت ایران روز گذشته سیگنال‌هایی از خود بروز داد که برای همکاری با عربستان و روسیه برای بالا بردن قیمت آماده است.

به نوشته این خبرگزاری انگلیسی، ایران عامل اصلی در موفقیت توافق برای فریز نفت میان اعضای اوپک و روسیه غیراوپکی به شمار می‌رود چراکه این کشور می گوید قبل از رسیدن به سطح تولیدش در زمان  پیش از تحریم‌ها، باید از هرگونه توافقی مستثنی شود.

عربستان نیز گفته است در صورتی با این توافق موافقت می‌کند که تهران در این توافق شرکت کند. با این حال، با توجه به افزایش تولید ایران و نزدیک شدن به سطح پیش از تحریم‌ها، ریاض در هفته‌های اخیر سیگنال‌هایی مبنی بر آمادگی برای مصالحه از خود نشان داده است.

روسیه نیز برای قبول معافیت‌های خاص به ویژه در مورد ایران که به سطح تولید 4 میلیون در روز نزدیک شده است، ابراز آمادگی کرده است.

روز دوشنبه، روسیه و عربستان پیمانی منعقد کردند که در آن بر سر همکاری برای کمک به توازن بازار نفت توافق شده است اما جزئیات زیادی در مورد این توافق ارائه ندادند.

از طرفی بیژن نامدار زنگنه، وزیر نفت ایران در ملاقات با محمد بارکیندو، دبیرکل اوپک در تهران گفت وی از هرگونه اقدامی در جهت ثبات قیمت نفت در حدود 50 تا 60 دلار در هر بشکه حمایت خواهد کرد.

وی تاکید کرد: «ایران خواهان یک بازار باثبات است و در نتیجه هرگونه اقدامی که به ثبات بازار نفت کمک کند از سوی ایران حمایت می‌شود.»

اکثر تولیدکنندگان نفت اوپک و روسیه با بالاترین ظرفیت نفت تولید می‌کنند. تنها ایران و احتمالا عراق در میان مدت تولید خود را افزایش خواهند داد.

از اینرو، سوال اساسی در مورد انجام یک فریز احتمالی این خواهد بود که در چه سطحی تولید فریز می‌شود.

در صورتی که تولید در سطح اوایل سال 2015 ثابت شود، این امر به میزان قابل توجهی به معنای کاهش تولید اکثر اعضای اوپک ازجمله عربستان، روسیه، عراق و ایران که تولید خود را از آن زمان به شدت افزایش داده‌اند، خواهد بود.

سید محسن قمصری، مدیر امور بین‌الملل شرکت ملی نفت ایران روز دوشنبه گفت ایران آماده افزایش تولید به میزان 4 میلیون بشکه در روز در 2 یا 3 ماه آینده است که این امر به تقاضای بازار بستگی دارد.

یک منبع آگاه به دیدگاه ایرانی‌ها به رویترز گفت پیمان عربستان- روسیه توافق تولید جهانی را بیشتر محتمل کرد. وی افزود: «مطمئنا، ایران تاحدی به ظرفیت تولید اندکی بیش از 4 میلیون بشکه در روز رسیده است اما تولید واقعی پیش از تحریم‌ها اندکی کمتر از 4 میلیون بشکه در روز بود.»

یک منبع آگاه در باره دیدگاه کشورهای حاشیه خلیج فارس به رویترز گفت اگر مصالحه‌ای با ایران پیش از نشست الجزایر صورت نگیرد، زمان برای تضمین اجرا تا نشست رسمی اوپک در نوامبر در وین وجود دارد.