لگام دلار دردست بانک مرکزی یا سیاست؟

 در این رابطه یک کارشناس بازار های بین المللی گفت: در حال حاضر بر اساس الگوهای تکنیکال قیمت ارز و در راس آن نرخ دلار در بازار آزاد ایران خطوط مقاومتی خود را شکانده است. از این رو رشد قیمت دلار در بازار آزاد برای ماه های آینده بدیهی است.

دولت هزینه مهار تورم را به پای نوسان ارز نمی ریزد

علی دهدشتی ادامه داد: از منظر بنیادی اما دولت روحانی برای مهار تورم به عنوان اصلی ترین وعده انتخاباتی خود تاکنون هزینه های سنگینی داده و از این رو چنانچه قیمت ارز در بازار آزاد افزایش یابد گران تمام شدن هزینه‌ها ممکن است بر روند انتخابات ریاست جمهوری پیش رو نیز تاثیر گذار باشد.

به گفته وی در کنار مباحث بنیادین، مطرح شدن مباحث تک نرخی شدن ارز از منظر روانی بر روند حرکتی قیمت ارز در بازار آزاد اثر گذار خواهد بود. از سویی دیگر تا زمانیکه جریان مبادلات ارزی از طریق شبکه سوییفت با بانک های اروپایی برقرار نشود نمی توان هیچ تاثیر قابل اتکایی را از این بابت برای بازار ارز متصور بود.

 

بنیادی دلار نوسانی ندارد

وی افزود: بانک مرکزی با طرح موضوع ارز تک نرخی تلاش می کند تا ضمن حاکم کردن ثبات بر بازار ارز امکان ورود سرمایه گذار خارجی در کشور را فراهم کند. با این وصف باید گفت از منظر بنیادی تغییر محسوسی در شش ماهه دوم امسال برای نرخ ارز و در راس آن قیمت دلار نمی توان متصور بود.

بانک مرکزی تنها بازیگر بازار ارز

دهدشتی از زاویه تحلیل تکنیکال نیز به بررسی چشم انداز نرخ ارز در بازار آزاد ایران پرداخت و گفت: با بررسی منحنی ها و نمودارهای چارتیستی می توان بر لزوم افزایش قیمت ارز تاکید کرد اما باید دانست کنترل قیمت ها در این زمینه در دست بانک مرکزی است.

بر این اساس کافی است بانک مرکزی تنها برای دو روز از عرضه دلار در بازار خودداری کند به این ترتیب قیمت ها بطور خودکار از سوی عرضه و تقاضا افزایش می یابد و در عین حال برعکس این رویه نیز امکان پذیر است.

مدیر عامل سرمایه گذاری پارند با بیان اینکه تنها در صورت بروز اغتشاش، قیمت ارز دستخوش نوسان های شدید رو به بالا خواهد شد ،گفت: هم اکنون افسار مهار قیمت ارز در دست بانک مرکزی قرار دارد، ادامه سیاست تثبیت قیمت ارز در بازار آزاد در کنار نوسان دادن قیمت ارز بانکی ناشی از ایجاد ثبات در بازار و ممانعت از نوسانی شدن قیمت ها در آن است.

وقتی نوسانی شدن قیمت ها در دست عوام و جریان های بازاری نیست به خوبی نشان دهنده کنترل قیمت ها از سوی بانک مرکزی است.

 

دلار در مدار کنترل شده 5 تا 10 درصدی

حسن برادران دیگر کارشناس بازارهای مالی و سرمایه گذاری است که در این گفت و گو معتقد است: نرخ ارز و بویژه دلار در دولت روحانی همچنان در مداری کنترل شده بین 3000 تا 3600 تومان مدیریت می شود و این در حالی است که با نزدیک شدن به فضای انتخاباتی پیش رو احتمال نوسانی شدن قیمت ها وجود دارد. هر چند که نوسان رو به پایین قیمت ها با توجه به رویدادهای حاکم بر اقتصاد بعید به نظر می رسد.

وی  با اشاره به انباشت سرمایه‌های معطل در اقتصاد ایران گفت: هم اکنون صاحبان سرمایه در تکاپوی یافتن بازارهای برخوردار از بازدهی آماده سرازیر کردن وجوه خود حتی در ازای دریافت بازدهی کوتاه مدت 10 درصدی هستند.

برادران با بعید دانستن نوسان نرخ دلار  فراتر از 5 تا 10 درصد تا پایان امسال عنوان کرد: قیمت ارز بر اساس عرضه و تقاضا در بازار تعیین می شود و الگوهای حرکتی آن در تحلیل های چارتیستی چندان معتبر نیست.

تکنیکال دلار 3840 تومانی قطعی است؟

آرمان فتحی کارشناس تحلیل تکنیکال اما بر خلاف دو کارشناس فوق می گوید: براساس کف حمایتی تثبیت شده 3510 تومانی قیمت دلار در الگوهای چارتیستی انتظار می رود نرخ این ارز بطور تدریجی تا قبل از پایان امسال به محدوده قطعی 3840 تا 4000 تومانی افزایش یابد.

وی با اشاره به تاثیر گذاری برابری نرخ دلار با ریال  عنوان کرد: از منظر بنیادی هم اکنون بازارهای دلالی برای ارز به پایان کار خود رسیده اند و فرایند عملیات ارزی به بانک ها واسپاری شده است.

این در حالی است که طبق قاعده هر ساله، افزایش نرخ ارز در بودجه برآوردی دولت ایجاب می کند که نرخ دلار از 3100 تومان دستکم به 3300 تومان افزایش یابد.

به گفته فتحی هم اکنون به لحاظ وجود شکاف قیمتی میان ارز بانکی و آزاد و از طرفی انتخابات پیش رو اغلب سرمایه گذاران خارجی جرات ورود در بازارهای ایران را ندارند.

ادامه سیاست انقباضی با شرط سیاسی

وی ادامه داد: هم اکنون تداوم سیاست مهار تورم به هسته خود رسیده و ادامه این روند به سختی امکان پذیر است. ازاین رو دولت اگر نتواند به لحاظ سیاسی پشتوانه محکم مردمی و انتخاباتی برای خود دست و پا کند بطور حتم انتظارات تورمی در اقتصاد خواهیم داشت.

در حال حاضر انتظارات تورمی هنوز به عدد صفر نرسیده و این موضوع افزایش نرخ دلار را محتمل تر می کند.

این کارشناس  بازار آتی ارز و سکه عنوان کرد: در شرایطی که از نرخ کرایه تاکسی و اتوبوس گرفته تا نرخ شیر و نان و گوشت و حتی قیمت مواد اولیه کارخانجات همواره رو به افزایش دارد عدم افزایش نرخ ارز شاید انتظار نابجایی است.

وی ابزار امیدواری کرد: تنها در یک صورت می توان به تداوم تثبیت نرخ ارز امید داشت و آن اینکه به لحاظ مولفه های سیاسی آنچنان جایگاه دولت در اقتصاد رکود گرفته ایران محکم شود که به پشتوانه آن از سیاست های انقباضی پولی بانک مرکزی حمایت و روند فعلی ادامه یابد.