جمشید مغازه ای در مصاحبه با  رادیو گفت و گو اظهار داشت: بر شکلات و شیرینی که به صورت قاچاق وارد کشور می شود، نظارتی وجود ندارد. توصیه می کنیم این کالاها را از فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها جمع آوری کنند چرا که آنها قاچاق هستند و به صورت غیر رسمی وارد کشور می شود.

وی با اظهار به اینکه تولیدات شیرینی و شکلات کشور در مجموع یک میلیون و 600 هزار تن است، بیان داشت: ایران به 66 کشور در دنیا شیرینی و شکلات صادر می کند و نسبت به مقداری که در کشور تولید می شود، در حدود 200 الی 300 هزار تن صادر می شود.

وی در خصوص کم بودن مقدار صادرات شیرینی و شکلات یادآور شد: در سال های گذشته صادرات به کشورهای اطراف منطقه بوده است، ولی الان بخاطر مسایل سیاسی و حاشیه ای این صادرات کاهش یافته است.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات  کشور با اظهار اینکه به دنبال صادرات شیرینی و شکلات به کشورهای اروپایی هستیم، تصریح کرد: رقابت میان کشورهای اروپایی سنگین است و این مسئله زمان بر است و دارای زحمت فراوان است تا بتوانیم به حد نرمال واقعی برسیم.

وی در خصوص واردات شکلات، کشور را مستلزم فرهنگ سازی در این رابطه دانست و گفت: اصولا ما فرهنگ خارجی پسندی داریم و این موضوع در رابطه با شکلات هم صادق است. از طرفی این مواد به صورت قاچاق وارد کشور می شود و نظارتی وجود ندارد.

مغازه ای با ذکر اینکه تعرفه شکلات و شیرینی در حدود 60 الی 70 درصد است، اظهار داشت: ورود شیرینی و شکلات با این تعرفه آزاد است اما با این قیمت هایی که این اقلام را در فروشگاه ها می بینیم، این کالاها قاچاق است چراکه قیمت شکلات و شیرینی وارداتی با این تعرفه ها خیلی بالاتر از این مقدار است.

وی در خصوص تاثیر مواد اولیه شیرینی و شکلات در  رقابت با برندهای دیگر، بیان داشت: هزینه های تولید بالا است و با بالا رفتن قیمت ها ما در رقابت تنگاتنگ با برندهای کشورهای دیگر دچار مشکل هستیم و باید به دنبال تسهیل این قیمت ها باشیم.

دبیر انجمن شیرینی و شکلات  کشور به ارز آوری این حوزه اشاره داشت و گفت: ‌در سال در حدود 500 تا 600 میلیون دلار در وضعیت فعلی صادرات داریم.