کشت گیاهان با نیاز آبی کم رویکرد جهرم در اقتصاد مقاومتی

مقام معظم رهبری به عنوان دیده‌بان نظام اسلامی در ابتدای هر سال با در نظر گرفتن مسائل مورد نیاز جامعه در ابعاد سیاسی، فرهنگی، مذهبی، اقتصادی، اجتماعی و غیره چشم‌اندار یک ساله کشور که بر مبنای پیشرفت و توسعه پایه‌گذاری شده را برای مردم و مسئولان ترسیم و تبیین می‌کنند تا جامعه با حرکت در این مسیر به نقطه تعالی و ترقی که تحقق اهداف و آرمان‌های نظام اسلامی است، رهنمون شود.

در سال‌های اخیر و به اقتضا زمان، نقشه توسعه و پیشرفت کشور حول محور مباحث اقتصادی شکل گرفته و در این راستا رهبری انقلاب امسال را به «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» نامگذاری کردند تا ضمن بهره‌گیری از این شعار و سیاست‌های آن که پیش از این توسط ایشان تبیین و ابلاغ شده، مسیر رشد و آبادانی کشور به پیش رود.

تحقق این نقشه راه جز با اقدام و عمل تمام اقشار جامعه شدنی نیست و در این راه هر یک از افراد وظیفه‌ای را به دوش دارند که سهم مسئولان به عنوان خادمان ملت بیشتر از سایر اقشار است.

خبرنگار تسنیم به سراغ مسئولان شهرستان جهرم رفته تا اقدامات آنها را در راستای عمل به فرمایشات رهبری انقلاب در تحقق شعار سال جویا شود.

حرکت به سمت اصلاح الگوی کشت در کشاورزی جهرم/ حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان

علیرضا صحرائیان فرماندار ویژه شهرستان جهرم در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم ارتقا بهره‌وری، مدیریت منابع آب، رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی، جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری، ایجاد اشتغال، توسعه صادرات غیرنفتی، شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان، فرهنگ‌سازی اقتصادمقاومتی، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام، امنیت غذایی و تولید محصولات راهبردی، تغییر الگوی مصرف و غیره را از محورهای فعالیت خود در راستای عمل به شعار سال دانست.

وی، ارائه تسهیلات بانکی به ارزش هزار و 100 میلیون ریال در راستای طرح اصلاح باغات، تهیه و نصب پکیج فاضلاب تولیدی خوابگاه‌ها و سلف سرویس دانشگاه علوم پزشکی و استفاده مجدد از پساب تولیدی ضدعفونی شده در آبیاری فضای سبز، ارتقا سیستم روشنایی ساختمان و خوابگاه دانشگاه پزشکی با تجهیز به لامپ‌های کم‌مصرف را از اقدامات انجام شده در این راستا برشمرد.

فرماندار ویژه شهرستان جهرم تامین سرمایه در گردش سورتینگ و واحدهای مرغداری با ارزش 38 میلیارد ریال، ثبت و بررسی 70 مورد اعتراض نسبت به اجرای ماده 56 در کمیسیون واحده، تقسیط مالیات واحدهای تولیدی، بخشودگی جرائم مالیاتی و غیره را از اقدامات اجرا شده در راستای رفع موانع و مشکلات واحدهای تولیدی عنوان کرد و استعدایابی 16 هکتار از اراضی ملی به منظور ایجاد اشتغال و توسعه طرح‌های تولیدی را از جمله این فعالیت‌ها در جذب سرمایه و سرمایه‌گذاری دانست.

وی با اشاره به ارائه تسهیلات تکمیل و احداث استخر با ارزش 700 میلیون ریال، ثبت دو شرکت تعاونی با اشتغالزایی 20 نفر، کاریابی و معرفی به کارفرما برای تعداد 44 نفر، مراقبت و آبیاری نهال کاری منطقه سیستان با ایجاد اشتغال برای پنج نفر، تهیه مقدمات تاسیس 3 مورد تقاضای معدن، اعمال دو مورد معافیت مالیاتی در حمایت از شرکت‌های دانش‌نیان، ارائه تسهیلات جهت تکمیل پروژه‌های گاوداری با ارزش 2 میلیارد ریال، آبیاری و مراقت از پروژه نهال کاری و جنگل کاری در سطح 150 هکتار، توزیع 6 هزار و 200 بسته موادغذایی میان مشمولان زیرپوشش کمیته امداد و بهزیستی، تنظیم تفاهم‌نامه حفاظت مشارکتی در سطح بیش از هزار و 300 هکتار، ارائه تسهیلات کشت گلخانه‌ای با ارزش حدود 2 میلیارد ریال و ارائه تسهیلات خوداشتغالی به ارزش حدود 20 میلیارد ریال و تسهیلات ازدواج به ارزش 600 میلیون ریال را از دیگر اقدامات دستگاه‌های اجرایی شهرستان جهرم در تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل برشمرد.

صحرائیان گفت: تمام دستگاه‌های اجرایی شهرستان تلاش دارند تا در ماه‌های آینده و در راستای رهنمودهای مقام معظم رهبری محکم و استوار به پیش روند.

تغییر الگوی کشت در 4200 هکتار از اراضی کشاورزی

محمدرضا رضایی، نماینده مردم شهرستان جهرم در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار تسنیم گفت: اجرای 220 هکتار طرح آبیاری تحت فشار با یک میلیون و 300 هزار متر مکعب صرفه جویی در مصرف آب کشاورزی در ماه‌های اخیر در بخش خفر انجام شده است.

وی به اقدامات انجام شده در راستای اقتصادی مقاومتی با احیا و حفظ دبی و جلوگیری از هدر رفت آب، ایجاد 245 مورد اشتغالزایی در حوزه کشاورزی با میزان یک و نیم میلیون متر مکعب صرفه جویی در آب، ایجاد کارخانه بسته‌بندی انجیر و ایجاد اشتغال با پرورش ماهی گرمابی، پرورش طیورات، کشت‌های با مصرف آب کم، صنایع کشاورزی، کشت دیم و گیاهان دارویی اشاره کرد و از تغییر الگوی کشت در چهار هزار و 200 هکتار از اراضی کشاورزی این شهرستان خبر داد.

رضایی، اعطای تسهیلات اشتغال خانگی به ارزش هزار و 300 میلیون ریال، اعطای تسهیلات به مددجویان حوزه‌های امور اجتماعی، امور توانبخشی و فرزندان بی سرپرست به ارزش پنج هزار و 300 میلیون ریال، فراهم کردن زمینه فعالیت و بهبود شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در زمینه تجهیزات پزشکی با صدور 8 پروانه بهره‌برداری و اشغال برای 80 نفر، اعطای تسهیلات خشکسالی به کشاورزان، واحدهای کلینیک، داروخانه و آزمایشگاه پزشکی را از اقدامات انجام شده دستگاه‌های اجرایی شهرستان جهرم در راستای اقتصاد مقاومتی عنوان کرد.