افزایش تولیدات نفتی ایران و عربستان پیش از برگزاری نشست اوپک

 هنوز نشست حیاتس اعضای سازمان اوپک برای طرح فریز نفتی آغاز نشده است، ایران و عربستان حجم تولیدات نفتی خود را افزایش دادند.

 

در ادامه این گزارش آمده است: این دو رقیب (ایران و عربستان) در ماه گذشته میلادی بیش از هر عضو دیگر اوپک بر بر صادرات نفتی خود افزودند. سازمان اوپک روزانه 33.2 میلیون بشکه نفت تولید می‌کند که در حدود بیشترین سطح از تولیدات این سازمان است. همین موضوع موجب شد عرضه نفت در بازارهای بین‌المللی افزایش یابد و مازاد تولیدات از اواسط سال 2014 به افت 60 درصدی بهای طلای سیاه منتهی شود. بهای پایین نفت، کسری بودجه عمیقی را برای کشورهای غنی از نفت به ارمغان آورد.

 

حالا با گذشت چندین ماه از زیان کشورهای تولیدکننده نفت درنتیجه پایین امدن بهای آن، بار دیگر طرح کاهش و محدودسازی تولیدات نفتی بر روی میز قرار گرفت. اعضای عضو و غیرعضو اوپک قرار است در آخرین هفته از ماه سپتامبر در الجزایر نشستی غیررسمی تشکیل و موضوع فریز نفتی را مورد بررسی قرار دهند.

 

سازمان کشورهای صادرکننده نفت، اوپک، با 14 عضو در حال چانه‌زنی برای کنترل تولیدات نفتی هستند تا مانع از استمرار یافتن کاهش بهای طلای سیاه شوند. عربستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده نفت جهان و رئیس سازمان اوپک همچنان بر افزایش تولیدات نفتی تاکید می‌کند. مقامات عربستانی معتقدند اوپک نباید سهم سنتی خود را در بازارهای جهانی از دست بدهد و بازار را در اختیار دیگر تولیدکنندگان از جمله آمریکا قرار دهد.

 

هدف طرح فریز نفتی ان است که بهای طلا را تا سطحی بالا نگه دارند که کشورهای وابسته به فروش نفت نیز بتوانند مانند گذشته از  فروش طلای سیاه سود ببرند؛ اما نه آنقدر زیاد که دیگر تولیدکنندگان رقیب مانند نفت شیل آمریکا، بار دیگر بر حجم استخراج نفتی خود بیافزایند. بازار نباید به سمتی پیش رود تا خرید نفت گرانقیمت اوپک به صرفه نباشد و بر حجم تولیدات نفت شیل آمریکا اضافه شود.

 

برخی منتقدان معتقدند، تصویب هرگونه طرح فریز نفتی بیشتر جنبه نمادین خواهد داشت. ممانعت از تولیدات نفتی در بالاترین سطح ان نمی‌تواند تضمین کننده رفع مازاد تولیدات در بازار باشد. در مقابل برخی از کارشناسان معتقدند همینکه بازار احساس کند هماهنگی میان تولیدکنندگان نفتی بوجود آمده و همه بر سر فریز نفتی اتفاق نظر دارند، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت.

 

تاکنون تلاش‌های متعددی برای به نتیجه رسیدن طرح فریز نفتی با شکست مواجه شده که نشان دهنده اختلاف نظر عمیق میان اعضای سازمان اوپک است. اصلی‌ترین اختلاف نظر میان عربستان و ایران به عنوان دو تولیدکننده بزرگ اوپک مشاهده می‌شود. ایران پس از سال‌ها تحمل تحریم اقتصادی حالا مایل به افزایش تولیدات نفتی و رساندن آن به سطح پیش از تحریم‌ها است و عربستان نیز تاکید می‌کند تا زمانیکه ایران به افزایش تولیدات ادامه دهد، ریاض نیز همین کار را خواهد کرد.